Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Sunday, February 21, 2010

TAMAN SERIBU BUNGA, AYER KEROH, MELAKA

Taman Seribu Bunga terletak di Jalan Gapam bersebelahan dengan bangunan Seri Bendahara atau Pejabat Ketua Menteri Melaka ataupun bersebelahan Kompleks Seri Negeri di Ayer Keroh, Melaka. Taman ini dibangunkan oleh Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) di kawasan seluas 5.3 hektar. Perasmiannya disempurnakan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Abdullah Ahmad Badawi pada tahun 2007. Dalam ucapannya, Tun Abdullah Ahmad Badawi meminta rakyat Malaysia menanam pokok-pokok bunga kerana ia bukan sahaja mengindahkan kawasan rumah malah turut mewujudkan suasana seronok berada di rumah. Tambahnya, Malaysia banyak pokok-pokok berbunga sepanjang tahun. Di Barat kita kena tunggu musim bunga (untuk melihat pokok-pokok berbunga).

Pokok yang ke 998 ialah pokok ipoh, pokok yang ke 999 ialah pokok gajah (ditanam oleh Ketua Menteri Melaka, YAB Dato' Mohd Ali Rustam) dan pokok yang ke 1000 ialah pokok melaka (ditanam oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi bekas Perdana Menteri Malaysia).

Pada masa ini tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke taman ini. MASUK adalah PERCUMA. Taman ini sesuai untuk membawa keluarga bersiar-siar di waktu cuti atau pada waktu petang hari. Pelajar-pelajar Landskap dan Nurseri patut melawat ke taman ini kerana mereka boleh belajar mengenai pelan rekabentuk landskap, prinsip merekabentuk landskap, elemen-elemen dalam landskap dan mengenal jenis-jenis tumbuhan hiasan. Dalam taman ini terdapat banyak jenis tumbuhan hiasan. Tanda nama tumbuhan dan nama saintifiknya juga ditulis dan dilekatkan pada setiap tumbuhan yang ditanam. Taman ini cantik, tersusun, rekabentuknya amat menarik, kreatif dan ada seni tersendiri.

































1 comment:

  1. tmpt ni mang lawo! mang best amik gambo..da la free,..fresh air,.cantik menarik tertarik! tp syg nape la x ramai org dtg..pelik+konfius!

    ReplyDelete