Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Saturday, February 20, 2010

LANDSKAP KOTA ISKANDAR, NUSAJAYA, JOHOR

Kota Iskandar adalah pusat pentadbiran baru negeri Johor yang telah dirasmikan oleh Almarhum Sultan Iskandar Ismail dalam satu majlis gilang gemilang. Ketika berucap merasmikan Kota Iskandar, Almarhum Sultan Iskandar Ismail menyeru seluruh kakitangan pentadbiran negeri bekerja dengan gigih demi membawa kemajuan negeri ini.

Menteri Besar Johor, YAB Dato' Abdul Ghani Othman ketika menyampaikan ucapan alu-aluannya berkata, kewujudan Kota Iskandar menempatkan semua jabatan peringkat negeri dan persekutuan dengan kemudahan yang lengkap serta memenuhi keperluan semasa. Kota Iskandar yang terletak di kawasan seluas 130 hektar, kini menempatkan 76 jabatan kerajaan peringkat negeri dan persekutuan yang dianggotai 6,000 kakitangan awam. Kewujudan kota itu akan memudahkan orang ramai berurusan dengan kerajaan secara berkesan, selaras dengan pendekatan pentadbiran yang mesra rakyat.

Sebanyak 33 peratus kawasan pusat pentadbiran kerajaan negeri di Kota Iskandar akan ditanam dengan tumbuhan hutan tropika melalui program Hutan Kita-Johor. Program usaha sama pelbagai sektor termasuk kerajaan, swasta dan komuniti itu bagi mewujudkan pembangunan semula kawasan hutan melalui penanaman semula pokok hutan hasil kesedaran mengenai kepentingan alam semula jadi, landskap dan hutan kepada manusia.

Pengerusi Landskap Malaysia, Tun Jeanne Abdullah, berkata program Hutan Kita yang dirancang untuk mewujudkan taman berkonsep hutan hujan semula jadi itu bertujuan memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai pentingnya memelihara landskap dan alam semula jadi. Beliau berkata, program pertama Hutan Kita dilancarkan dengan pembukaan Hutan Kita-Kiara di Taman Bukit Kiara, Kuala Lumpur pada 15 Februari lalu sebelum Johor menjadi negeri pertama mengikuti jejak langkah pembukaan Hutan Kita. Diharapka program Hutan Kita-Johor ini akan memenuhi keperluan rakyat negeri ini untuk beriadah bersama keluarga selain memberi peluang kepada mereka untuk mengenali pelbagai spesies pokok hutan. Pokok penting kerana mampu memberi kesan rumah hijau apabila dioksida dan mengeluarkan oksigen yang diperlukan manusia selain memberikan sumber makanan dan ubat-ubatan semula jadi tanpa bahan kimia. Program berkenaan dibangunkan dengan berorientasikan atas prinsip kerjasama dan tanggungjawab sosial oleh pelbagai lapisan masyarakat untuk menyumbang kepada peningkatan kualiti kehidupan serta kesedaran untuk membudayakan landskap sebagai cara hidup di negara ini.

Di sini saya paparkan beberapa taman dan landskap yang telah dibina di kawasan Kota Iskandar. Dengan pembinaan bangunan-bangunan yang cantik, unik dan mengagumkan, kawasannya turut dibina taman dan landskap. Diharapkan rekabentuk dan konsep taman yang dipersembahkan akan kekal menarik sepanjang masa. Dalam masa beberapa tahun lagi tentunya tumbuh-tumbuhan hiasan yang ditanam akan membesar dan tumbuh lebih cantik.


















1 comment:

  1. menarik dan cantik.teringin nk dtg kt kota iskandar ni

    ReplyDelete