Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Wednesday, May 5, 2010

MODUL 4: PEMBIAKAN TUMBUHAN SECARA ASEKS - PEMBIAKAN MENGGUNAKAN UBI

MODUL 4
PEMBIAKAN TUMBUHAN SECARA ASEKS - PEMBIAKAN MENGGUNAKAN UBI


Pada hari Isnin 3 April 2010, pelajar-pelajar Tingkatan 4L membiakkan tumbuhan menggunakan ubi. Mereka mencuba membiakkan ubi kentang di bawah bimbingan guru pelatih iaitu Cikgu Fariza .

Ubi ialah bahagian batang yang digunakan untuk menyimpan makanan dan tumbuh di dalam tanah. Ia mempunyai tunas dorman yang yang terdapat pada badannya. Tunas dorman ini akan mengeluarkan pucuk dan akar baru sekiranya disemai. Pembiakan cara pembahagian pada tumbuhan jenis ubi adalah dengan memotong ubinya mengikut beberapa bilangan mata tunas. Bahagian yang dipotong hendaklah sekurang-kurangnya mempunyai satu mata tunas.

Cara pembiakan menggunakan ubi:

  1. Sediakan peralatan dan bahan seperti sekateur, pisau, sudip tangan, racun kulat, bekas semaian dan organ pembiakan yang sihat.
  2. Sediakan medium semaian dengan nisbah 2:1:1. Masukkan campuran medium ke dalam bekas semaian dan ratakan.
  3. Sediakan organ tumbuhan seperti bebawang atau rizom atau stolon atau rumpun atau ubi kemudian rawat dengan racun kulat.
  4. Semai organ ke dalam bekas semaian dengan cara berikut: a. Tanam rizom, stolon dan ubi sedalam 0.5 cm. b. Tanam bebawang dan rumpun sedalam 1.5 cm.
  5. Jarak semaian ialah 3 cm.
  6. Siram dan letak di bawah teduhan. Letakkan label (tarikh menyemai, nama tumbuhan dan nama murid).
  7. Rekodkan tarikh bercambah, bilangan benih hidup dan mati.
  8. Pindahkan anak benih ke bekas lain setelah mempunyai 4 hingga 5 helai daun.




No comments:

Post a Comment