Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Wednesday, May 23, 2012

TIADA 'FOUNTAIN', SUNYILAH TAMAN

Jika kita mempunyai taman yang indah yang dihiasi dengan pelbagai tanaman hiasan  berwarna-warni dan mewangi, namun jika taman itu tiada 'fountain' di dalamnya, taman kita itu dianggap sebuah taman yang sunyi, sepi, dan hambar. Seelok-elok dan sebaik-baiknya taman yang indah itu diberi nafas dengan membina 'fountain' di bahagian-bahagian tertentu di dalamnya. Barulah taman itu dirasakan lebih segar dan mengasyikkan.

'Fountain' dapat menambah keindahan taman. Selain itu ia dapat mewujudkan bunyi yang mengasyikkan dan menenangkan jiwa. Maka segarlah minda kita apabila kita berada di situ menikmati dan menghayati taman yang dibina. Jiwa manusia kan... memerlukan penyegaran semula setelah berpenat-lelah bekerja mencari rezeki. Lima deria yang ada pada manusia menjadi pengantara untuk menikmati suasana taman yang segar lalu menyegarkan minda kita.


Rekaan 'fountain' bergantung kepada kehendak dan kemampuan kita.  Jika kita mempunyai taman yang besar kita boleh memilih reka bentuk 'fountain' yang besar dan pelbagai. Untuk taman yang kecil, cukuplah kita memilih 'fountain' kecil-kecilan yang boleh dibina sendiri atau yang dibeli. Itu semua bergantung kepada kemampuan kita. 


'Fountainyang mengandungi air terjun kelihatan anggun. Bunyi air yang jatuh menderu menjadikan pengguna taman seolah-olah berada di dunianya yang tersendiri dan mempunyai rasa tenang dan ada nikmat persendirian. 'Fountain' yang dibina di atas platform atau di dinding atau pada tiang dapat menambah kesan yang indah untuk taman kita dan juga mewujudkan bunyi yang menenangkan yang akan menyegarkan minda kita. Kita juga boleh membina 'fountain' di kolam kecil di taman. 'Fountain' boleh dibina bersendirian atau digabungkan dengan tumbuh-tumbuhan hiasan.



'Fountain' taman yang aman, tenang dan menenangkan adalah sentuhan sempurna bagi mana-mana taman. Apabila kita merancang untuk membina 'fountain', pastikan kita tahu keperluan dan kehendak pengguna fountain dan taman. Kita boleh membuat rujukan daripada majalah atau laman web untuk mendapatkan gambaran sebenar reka bentuk 'fountain' yang kita perlukan.


Air yang memancut, mengalir atau yang jatuh di taman kita mewujudkan suasana yang tenang sesuai untuk bersantai, bermenung dan menenangkan minda. Bunyi air pasti memberi sedikit keindahan dan ketenangan kepada mana-mana persekitaran dan diri kita sebagai seorang pengguna taman. 

No comments:

Post a Comment