Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Wednesday, March 3, 2010

SENI SUSUN ATUR TUMBUHAN HIASAN DI RUMAH TUMBUHAN

Bermacam cara pengusaha atau peniaga bunga-bungaan atau pengusaha nurseri untuk menarik hati pengunjung berhenti, melihat dan membeli produk mereka. Manusia secara psikologinya suka akan sesuatu yang cantik dan menarik.



Salah satu caranya ialah seni menyusun atur pasu-pasu bunga dan tumbuhan hiasan yang cantik dan menarik. Seolah-olah ia sudah menjadi satu hiasan bunga-bungaan. Sebenarnya usaha begini boleh menghidupkan lagi suasana dinurseri. Pada permulaannya, pengunjung akan melihat-lihat terlebih dahulu keindahan seni susun atur tersebut. Apabila hati dah terpikat, kebarangkalian untuk membeli dua atau tiga pasu tumbuhan hiasan bertambah tinggi.



Psikologi begini memang patut diterapkan di kalangan pengusaha nurseri dan kepada pelajar-pelajar landskap dan nurseri. Foto-foto ini saya ambil di sebuah nurseri di Cameron Highland. Ideanya cukup bagus. Selamat mencuba.




No comments:

Post a Comment