Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Thursday, May 3, 2012

MENYEMAI UBI KENTANG

Hari ini pelajar-pelajar landskap melakukan pembiakan menggunakan organ tumbuhan. Organ yang dipilih ialah ubi. Ubi ialah sebahagian batang yang digunakan untuk menyimpan makanan dan tumbuh di dalam tanah. Ubi mempunyai tunas dorman yang terdapat pada badannya. Tunas dorman ini akan mengeluarkan pucuk dan akar baru sekiranya disemai. 
 
Hari ini diorang menyemai ubi kentang. Mengapa ubi kentang? Ubi luar negeri. Ubi kentang berasal dari Amerika Selatan.  Kini ia di tanam seluruh dunia termasuk di negara kita Malaysia. Ubi kentang tumbuh subur di  dalam tanah berpasir yang berasid.  Bagaimana pun ubi kentang juga tumbuh subur dalam tanah yang lain yang kaya dengan nitrogen.  Tambahkan baja kompos yang kaya dengan organik sekurang-kurangnya dua minggu sebelum menyemai ubi kentang.
 
Ubi kentang boleh ditanam menggunakan ubi yang telah bertunas atau biji.  Kita juga boleh semai menggunakan ubi kentang yang telah bertunas. Sebelum menyemai benih ubi kentang dari ubi, peram ubi dengan meletakkan setiap ubi dalam bekas yang berasingan atau bekas telur dengan meletakkan tunas di bahagian atas ubi kentang.  Simpan benih di dalam rumah di tempat yang panas.   Jangan simpan di dalam peti sejuk.
 
Ubi kentang boleh di tanam di di atas batas di dalam alur atau lurah sedalam 10 hingga 15 cm (4 hingga 6 inci) dengan jarak antara ubi bertunas 30 hingga 40 cm (1 kaki hingga 1 kaki 4 inci).  Pastikan mata tunas diletakkan menuding ke atas.  Timbus ubi bertunas sehingga kelihatan seperti busut. Kita boleh juga menyemai ubi kentang di dalam bekas, misalnya baldi cat yang telah dibersihkan atau di dalam beg membeli belah kitar semula.Tuai ubi kentang 10 hingga 14 hari selepas daunnya layu.
 
Cara menyemai:
  1. Sediakan peralatan dan bahan.
  2. Sediakan medium semaian dengan nisbah 2:1:1. Masukkan medium ke dalam bekas semaian dan ratakan.
  3. Sediakan ubi kentang. Rawat dengan racun kulat.
  4. Buat lubang dalam bekas semaian dan semai ubi kentang ke dalam lubang. 
  5. Timbus dengan selapis medium.
  6. Siram dengan air secukupnya.
  7. Selepas 3 minggu tunas akan muncul.

No comments:

Post a Comment