Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Friday, May 18, 2012

TAMAN REKREASI HUTAN BANDAR JOHOR BAHRU

Hutan Bandar Johor Bahru meliputi kawasan seluas 50 ekar yang terletak di pertemua Jalan Tasek Utara dan Jalan Yahya Awal, Johor Bahru iaitu kira-kira 1.5 km dari pusat bandar raya. Istimewanya kawasan rekreasi ini kerana mengekalkan rupabentuk asal dengan penebangan pokok dilakukan pada tahap yang paling minima. Hasilnya adalah sebuah kawasan persekitaran yang menghijau dengan nilai estetika serta pemandangan yang indah dan nyaman.


Taman rekreasi ini amat sesuai untuk keluarga terutamanya pada waktu hujung minggu dan hari kelepasan am. Kolam mandi untuk kanak-kanak hanya dibuka pada hari-hari Sabtu, Ahad dan hari cuti umum. Kanak-kanak memang suka mandi-manda di kolam ini. Apabila malam menjelang, bolehlah bawa keluarga makan 'chicken chop' yang sedap dan murah di Gerai Atap Belian. Insyaallah tidak mengecewakan...


Di antara kemudahan yang ada di taman ini ialah:

  • Laman Tembusu - Menempatkan bangunan pejabat jabatan Landskap MBJB yang bertanggungjawab untuk menguruskan kawasan rekreasi Hutan Bandar. Segala pertanyaan dan tempahan untuk penggunaan Hutan Bandar serta kemudahan-kemudahan di dalamnya boleh dibuat di pejabat ini.
  • Medan Selera - Gerai Atap Belian mempunyai 16 unit gerai yang menyediakan aneka makanan dan minuman untuk para pengunjung. Sambil menjamu selera, para pengunjung dapat menikmati keindahan mendan selera yang dihiasi dengan rimbunan pokok-pokok yang menghijau serta menyegarkan suasana.
  • Laman Permainan Kanak-Kanak - "Children Adventurous Park" menjadi daya tarikan utama. Pelbagai bentuk permainan yang menggerakkan minda dan fizikal disediakan untuk kanak-kanak hingga ke peringkat remaja. Kawasan rehat yang selesa dikhaskan untuk keluarga sambil memerhatikan gelagat anak-anak yang bermain sambil belajar dalam suasana yang selamat, selesa, ceria dan riang-ria.
  • Kawasan Tasik - Kawasan tasik merangkumi tujuh buah tasik yang saling berdekatan menjadi tumpuan apabila pertandingan memancing dijalankan samada oleh pihak MBJB atau penganjur-penganjur yang lain
  • Tapak Perkhemahan - Tapak perkhemahan pula menawarkan aktiviti atau kegiatan berkumpulan. Di sini disediakan kemudahan-kemudahan serperti chalet, bilik air, bilik persalinan, dewan ceramah, surau, tapak perkhemahan, "jungle tracking" dan BBQ. Bayaran yang dikenakan amat berpatutan.





















No comments:

Post a Comment