Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Saturday, October 9, 2010

TEKNIK PENYENGGARAAN TANAMAN/TUMBUHAN LANDSKAP


Tumbuhan landskap mesti disenggara dengan baik agar pertumbuhannya terus segar sepanjang masa. Semua kerja-kerja penyenggaraan boleh dibuat secara bersendirian atau diupahkan kepada orang atau syarikat yang menyediakan perkhidmatan itu. Sebagai contoh, sebaik-baiknya kerja-kerja pembajaan dilakukan secara berkala yang menjadikan tumbuhan tersebut sentiasa menerima nutrien sepanjang masa.


Diantara kerja-kerja penyenggaraan yang mesti dilakukan ialah:

  •  PenyiramanDilakukan sebaik sahaja kerja-kerja penanaman selesai. Air siraman hendaklah mengenai pokok dan tanah penanaman. Air siraman hendaklah menyerap sedalam 13 – 15 cm ke dalam tanah. Umumnya penyiraman dilakukan dua kali sehari untuk pokok dalam bekas iaitu pada awal pagi dan lewat petang. Apabila pokok telah dewasa, kadar penyiraman bolehlah dikurangkan atau diberhentikan.

  • MerumpaiAktiviti ini perlu dilakukan dari masa ke semasa. Merumpai menjadikan kawasan landskap kelihatan kemas, teratur dan menjauhkan tumbuhan daripada serangan penyakit. Merumpai boleh dilakukan dengan tangan atau mengguanak peraltan khas.

  • Pembajaan - Pembajaan yang seimbang dan betul menghasilkan tumbuhan landskap sihat dan subur. Pastikan tujuan membaja samaada untuk pengeluaran bunga, buah atau daun. Baja tinggi nitrogen untuk berdaun cantik. Baja tinggi fosfat dan potash untuk menghasilkan bunga dan buah. Pembajaan hendaklah mengikut masa yang telah dijadualkan.

  • PemangkasanPemangkasan dilakukan dengan membuang tunas-tunas liar, dahan yang tumbuh tidak teratur dan dahan-dahan yang telah rosak. Ia bertujuan; membentuk pokok, membuang dahan mati, berpenyakit, dan yang tidak diperlukan, merangsang pertumbyhan tunas, bunga atau buah, meninggikan nilai estetika, dan memberi keseimbangan pada pokok supaya tidak rebah. Ada tiga jenis; pemangkasan membentuk, pemangkasan kelaziman, dan pemangkasan memperbaiki.


  • Pemotongan RumputRumput dipotong mengikut jadual yang telah ditetapkan seperti dua kali sebulan. Pada musim hujan, pemotongan lebih kerap dilakukan. Pada musim kering, kekerapan memotong rumput boleh dikurangkan kepada sekali sebulan. Rumput dipotong pada paras yang dikehendaki tanpa merosakkan pertumbuhannya. Rumput yang telah dipotong hendaklah disapu dan dibersihkan untuk mengelakkan perttumbuhan yang tidak sama rata.

  • Penyelenggaraan Yang Lain -Terdapat penyelenggaraan lain yang perlu dilakukan. Aktiviti-aktiviti ini dilakukan secara harian untuk menjadikan kawasan landskap kelihatan bersih, cantik dan menarik. Antara kerja-kerja itu ialah; menyulam tumbuhan landskap yang mati, menyapu daun-daun kering yang berguguran, memungut sampah, membersihkan longkang dan sebagainya.

4 comments: