Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Tuesday, October 19, 2010

GAZEBO (WAKAF) SEBAGAI AKSESORI DAN PELENGKAP TAMAN

Ada yang panggilnya gazebo dan ada yang menyebutnya wakaf. Gazebo yang dibina di taman atau di laman tempat kediaman mencetuskan dan mewujudkan suasana santai dan keselesaan. Gazebo boleh dijadikan tempat bersosial bersama keluarga sambil minum teh. Ia juga boleh menyerlahkan persekitaran taman atau tempat kediaman lebih-lebih jika binaannya unik dan menarik.

Kata gazebo adalah gabungan dua patah perkataan iaitu ‘gaze’ dan ‘ebo’. Kata ‘gaze’ (Inggeris) bermakna memandang, manakala perkataan ‘ebo’ (Latin) yang bermakna keluar. Dengan gabungan dua perkataan itu ia membawa makna menjadi tempat untuk memandang keluar. Gazebo yang tidak berdinding ini dapat menggambarkan bahwa ia sebagai tempat duduk-duduk dan bersantai sambil memandang sekeliling taman atau rumah.

Gazebo yang dibina merupakan sebuah bangunan beratap tanpa dinding. Pada masa dulu gazebo atau wakaf digunakan sebagai tempat bagi kegunaan para pengembara untuk beristirehat. Ia juga berfungsi sebagai tempat beristirahat di bangunan kecil, dimana para petani akan melepas kelelahan setelah bekerja seharian penuh di sawah atau ladang. Ia dibina sebagai satu cara bagi seseorang membuat amal bagi kegunaan umum. Ia banyak terdapat di negeri-negeri pantai timur seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang. Malah ia juga sering dijadikan nama tempat atau kampung. Di Kelantan banyak nama tempat dengan dinamakan dengan wakaf seperti Wakaf Che Yeh, Wakaf Mempelam dan lain-lain.

Sejak zaman berzaman gazebo atau wakaf sering digunapakai sebagai tempat duduk bersantai sambil berbual-bual dan membicarakan banyak hal selain berfungsi dan dipergunakan untuk duduk bersantai sambil ngobrol dengan keluarga, jiran tetangga dan sahabat handai sekampung.

Namun fungsi gazebo perlahan-lahan berubah menjadi aksesoris pelengkap untuk meningkatkan nilai estetika dan keindahan sesebuah taman atau halaman tempat kediaman. Sehinggakan ada yang beranggapan bahwa seseorang yang dirumahnya memiliki gazebo akan termasuk dalam kelas tersendiri.

Rekabentuk gazebo adalah tersendiri dan sangat khas. Biasanya ia dibina terpisah daripada bangunan utama. Bentuknya sangat bebas dan berlainan antara satu sama lain. Tetapi pada umumnya gazebo dapat dikenali dari bentuk dasarnya yang terdiri daripada atap, tiang-tiang, tidak berdinding dan lantai lebih tinggi dari paras permukaan tanah disekitarnya. Bentuk gazebo umumnya berbentuk geometrik, segi empat, segi enam, atau lingkaran. Biasanya gazebo dibuat tetap (permanent), meskipun ada juga yang dibuat dengan model dan bahan yang mampu untuk dibuka-cabut.

Kehadiran gazebo akan menghadirkan kesan tersendiri, karena disana akan wujud interaksi sosial di antara anggota keluarga, sahabat handai dan tetamu, dan tentu dari proses sosial dan interaksi tersebut diharapkan akan meningkatkan kebahagian dan keharmonian hidup sekeluarga.

Binalah gazebo di halaman rumah anda. Tentunya ada perbezaan dalam kehidupan nanti…


2 comments:

  1. salam en. boleh tak saya tahu serbut harga bagi gazebo dan contohnya sekali

    ReplyDelete
  2. KSU nu tube ah kalu pah half ahs

    ReplyDelete