Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Sunday, October 10, 2010

TANJUNG PIAI - DESTINASI PELANCONGAN DI PONTIAN

Taman Negara Tanjung Piai adalah tempat terkeselatan benua Asia. Terletak di selatan Johor dan tepatnya di selatan daerah Pontian. Tempat ini berdekatan pula dengan Kukup (international check point). Sebelum sampai ke Tanjung Piai, kita akan melalui kampung-kampung tradisional  yang dipenuhi pokok-pokok kelapa yang melambai-lambai. Antaranya Kg. Permas, Kg. Sg. Durian, Kg. Sg Kuali, Kg. Serkat, dan Kg. Parit Penghulu.


Dulu Tanjung Piai ni sunyi sepi. Ia mula terkenal apabila kawasan ini yang dipenuhi hutan paya bakau dijadikan Taman Negara Tanjung Piai. Beberapa kemudahan untuk pelancong telah disediakan seperti jeti, laluan menyelusuri hutan paya bakau, pondok rehat, menara tinjau, balai informasi, dan tapak perkhemahan. Di hujung paling terkeselatan dibina pula jeti. Di atas jeti ini dibina globe dunia, tetapi sekarang jeti ini rosak. Apabila kita berdiri di jeti ini, nun di kejauhan sana kelihatan bangunan pencakar langit di Singapura dan kapal-kapal sedang menunggu masuk ke pelabuhan Singapura. Tanjung Piai dipisahkan dengan Singapura oleh Selat Johor. Satu laluan trem yang baru sedang dibina untuk ke hujung benua ini.

Pelancong yang ingin masuk ke taman ini dikenakan bayaran di pintu masuk. Parking kereta pun di kenakan bayaran. Pokok bakau minyak banyak terdapat di sini. Hidupan lumpur laut juga banyak tetapi tidak dibenarkan mengambilnya. Ia hidupan terlarang. Jangan sekali-kali mengutipnya nanti kena denda.

Foto-foto di sekitar Tanjung Piai:


Menara Komunikasi.


Laluan siar kaki.


Bot-bot nelayan di jeti.


Pokok nipah di sungai kecil.


Pokok piai.


Replika pokok piai.


Pintu masuk ke Taman Negara Tanjung Piai.


Laluan ke pintu masuk Taman Negara Tanjung Piai.

No comments:

Post a Comment