Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Wednesday, July 7, 2010

TAMAN SAINS SMK TELOK KERANG DAH JADI

Taman Sains yang pelajar-pelajar landskap bina pada Oktober 2009 dah mula menjadi. Pada ketika ini rumput yang kami tanam dah mula tumbuh subur menghijau. Sebenarnya Taman Sains itu kami ubah suai daripada taman yang terdahulu. Temanya mudah sahaja iaitu taman menghijau. Oleh kerana itu kami pilih rumput dan pokok takoma sebagai tumbuhan utama disamping tumbuhan herba.

Mengapa kami pilih rumput?

Hamparan rumput subur menghijau bagaikan permaidani indah mengubah penampilan taman hadapan atau belakang kediaman anda. Hakikatnya, penanaman rumput hiasan amat penting kerana ia berperanan sebagai terapi terbaik selain mengilhamkan suasana segar. Ini kerana taman antara tempat kita seisi keluarga meluangkan masa ketika petang atau hujung minggu untuk bersantai.

Segala kepenatan menyelenggara rumput di taman dengan memotong, membuang rumput liar dan membaja hilang serta-merta apabila melihat kehijauan rumput semula jadi. Kawasan lapang yang ditanam dengan rumput lebih bermanfaat, berbanding tanaman bunga tidak diselenggara selepas beberapa bulan ditanam. Pada masa yang sama ia membantu mengindahkan kawasan antara bangunan dan bukan sekadar menyerlahkan suasana taman di kediaman. Taman kelihatan lebih terurus biar pun hanya dengan kehadiran hamparan indah rumput hiasan berbanding pelbagai tanaman dalam pasu yang tumbuh tidak sekata atau berbunga mengikut musim.



Pembinaan Taman Sains pada Oktober 2009





Taman Sains pada masa ini, Julai 2010





1 comment: