Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Thursday, July 15, 2010

FESTIVAL BUNGA & TAMAN PUTRAJAYA (FLORIA PUTRAJAYA) 2010

Festival Bunga & Taman Putrajaya (Floria) 2010 dah bermula. Ia berlangsung selama 10 hari dari 10 Julai hingga 18 Julai. Biasanya ia mendapat sambutan menggalakkan. Festival ini  bertempat di Pesisiran Tasik, Presint 2, Putrajaya. Pameran dibuka dari jam 9 pagi hingga 10 malam (Isnin hingga Khamis) dan 9 pagi hingga 12 tengah malam (Jumaat hingga Ahad).

Pada tahun ini festival berkenaan bertemakan 'Keindahan Tropika', yang menyaksikan pameran koleksi heliconia (bunga sepit udang) antara terbesar pernah diadakan dalam suasana taman. Malah, bunga berkenaan turut mewarnai setiap sudut Floria 2010 seperti di zon floral alley, floral avenue, gerbang bunga, meadow, taman permainan kanak-kanak dan taman penggiat dan penanam bunga heliconia atau di zon festival.


Floria 2010 dianjurkan Perbadanan Putrajaya dengan sokongan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar. Festival itu adalah kesinambungan Floria 2007 dan 2009 yang penuh warna warni. Floria 2010 menggambarkan kecantikan alam semula jadi yang diserikan dengan pelbagai bunga-bungaan yang unik dalam suasana taman sebenar.

Antara tarikan lain Floria 2010 ialah taman pameran reka bentuk terkini arkitek landskap dari dalam dan luar negara. Sementara itu, pavilion bunga berhawa dingin dijangka menarik perhatian pengunjung. Merangkumi laman heliconia eksotik, laman antarabangsa, laman Twilight, arca bunga, hiasan meja makan, dinding flora, sudut pereka dan pameran lukisan cat air heliconia. "Buat pertama kali, laman Twilight menggunakan kesan penataan cahaya. 

Tidak ketinggalan laman seni yang menjadi sudut khas kepada pencinta seni lukisan dan kraf. Penyertaan antarabangsa pula dijangka menjadi tumpuan pengunjung dengan penghasilan reka bentuk taman dan bunga-bungaan kreatif.

Saya berkesempatan berkunjung ke festival tersebut. Berikut adalah foto-foto suasana di festival tersebut yang saya ambil.





























No comments:

Post a Comment