Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Thursday, July 15, 2010

SINGAPORE BOTANIC GARDEN (TAMAN BOTANI SINGAPURA)

Taman Botani Singapura (Singapore Botanic Garden) dianggap sebagai salah satu taman botani yang tercantik di dunia. Luas taman ini ialah 63.7 hektar yang ditanam dengan pelbagai tumbuhan tropika yang dalam pelbagai bentuk landskap. Taman ini adalah taman botani yang satu-satunya dibuka dari pukul 5 pagi hingga 12 malam.
Idea membina Taman Botani Singapura bermula pada tahun 1822 apabila Sir Stamford Raffles membina taman seumpamanya yang pertama di Fort Canning. Ia ditutup pada 1829. Sehingga 30 tahun kemudian taman ini di buka semula sehingga kini.

Tumbuhan yang pertama diperkenalkan di taman ini ialah pokok getah yang ditanam pada tahun 1877. Pada tahun 1920-an bermulalah penanaman orkid.

Tempat-tempat yang menarik di taman ini:

  1.  Botany Centre: Tempat pendidikan dan penyelidikan mengenai botani. Dibina pada tahun 1989.
  2. Swan Lake: Taman ini siap dibina pada tahun 1866. Terdapat banyak itik swan di tasik ini.
  3. Bandstand: Binaan warisan Victorian yang dikelilingi oleh pokok-pokok ‘yellow rain’ . Dulu rumah ini digunakan oleh pemain muzik.
  4. Ginger Garden: Terdapat ratusan spesies halia dan tumbuhan lain yang berkaitan dengan halia di sini. Taman ini istimewa kerana terdapat pancuran air terjun.
  5. National Orchird Garden: Di taman ini terdapat ribuan pokok-pokok orkid yang sentiasa berbunga.
  6. Palm Valley: Terdapat pokok-pokok palma dari yang kecil hingga yang paling besar. Terdapat stage orchestra di sini.
  7. Rain Forrest: Terdapat 314 spesies tumbuh-tumbuhan hutan hujan tropika di kawasan seluas 6 hektar. Sesetengahnya setinggi 50 meter dan ada pokok yang tumbuh sebelum tahun 1819.
  8. Evolution Garden: Taman perkembangan dunia dari dulu sehingga kini. Taman yang banyak batu-batu granite.
  9. Eco Garden: Taman dengan tumbuh-tumbuhan yang mempunyai kepentingan ekonomi kepada manusia seperti herba, rempah ratus dan pokok-pokok perubatan.
  10. Jacob Ballas Children’s Garden: Taman yang menggalakkan eksplorasi dan kreativiti kanak-kanak. Kanak-kanak boleh melihat, memegang dan mencium tumbuh-tumbuhan yang boleh membangkitkan perasaan ingin tahu terhadap sesuatu.


Komen saya:
Masuk ke taman ini percuma. Bayar 5 dollar untuk masuk ke National Orchid Garden. Taman ini memang cantik dan menarik. Alangkah bagusnya jika ada taman seperti ini di Malaysia. Taman Botani Putrajaya belum setaraf denganya. Semasa saya bersiar-siar di taman ini, ramai pelancong terutamanya pelancong barat mengunjungi taman ini. Kawasan yang menjadi tumpuan ialah National Orchid Garden. Saya amat tertarik dengan Ginger Garden, National Orchid Garden, Bandstand, Tan Hoon Siang Misthouse, Cool House dan Evolution Garden.


 Bandstand

 Pemandangan pertama selepas melalui pintu masuk.

 'Bench' yang betul-betul asli.

 'Plant House'

Cissus cicyoides bergantungan.


Keladi raksasa.


Swan Lake


Pintu masuk ke Orchid Garden.


Pemandangan pertama di Orchid Garden.


Tempat mengabadikan kenangan.


Kawasan orkid VVIP.


Orkid pada dahan di Cool House. Saya suka di sini kerana kedinginannya.


Evolution Garden. Lumut pada batu.


Batu granite di Evolution Garden.


Air terjun buatan di Ginger Garden.


Symphony Stage.


Holttum Hall.


'Yellow rain' mengelilingi Bandstand.


Sun Garden.


Ketenangan aliran air di batu-batu.


Dua buah bangku taman setia menanti pengunjung duduk di atasnya.

No comments:

Post a Comment