Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Sunday, July 4, 2010

HARI LANDSKAP NEGERI JOHOR 2010

Hari Landskap Negeri Johor 2010 telah dirasmikan oleh Menteri besar Johor, Dato' Abdul Ghani Othman di Taman Bandar, Pasir Gudang. Dalam ucapannya, Menteri Besar berkata bahawa Kerajaan Negeri mensyaratkan agar setiap projek pembangunan perumahan dan kawasan perindustrian di negeri ini merizabkan sekurang-kurangnya sepuluh peratus kawasan lapang untuk menanam pelbagai spesis pokok seperti pokok teduhan, pokok hutan atau pokok herba.

Syarat yang dikenakan itu adalah untuk membantu usaha menghijaukan alam sekitar di samping mewujudkan suasana persekitaran yang kondusif untuk kehidupan. Kerajaan Negeri percaya bahawa dengan menanam pokok-pokok jenis ini, ia bukan sahaja akan membantu menghijaukan alam sekitar , malah boleh dijadikan rujukan untuk generasi akan datang. katanya.

Katanya, walaupun Johor secara keseluruhannya masih dilitupi hutan-hutan hijau yang luas, namun usaha untuk mewujudkan persekitaran hijau di negeri ini akan terus dilaksanakan melalui pelbagai program. Antara langkah yang diambil adalah menyarankan setiap pemaju di negeri ini supaya merujuk terlebih dahulu Laporan Awal Kesan Alam Sekitar sebelum memulakan sesebuah projek.
 
“Rujukan ini penting agar pembangunan yang dijalankan kelak tidak akan memberikan kesan negatif kepada alam sekitar yang seterusnya boleh menjejaskan kualiti hidup rakyat,” katanya.
 
Mengenai pembangunan hutan-hutan bandar di negeri ini, Abdul Ghani menyatakan bahawa Kerajaan Negeri telah mengenal pasti beberapa kawasan di seluruh negeri untuk tujuan itu. Katanya, antara kawasan yang dikenal pasti ialah tanah seluas 24 hektar di Hutan Bandar Mutiara Rini, 40 hektar tanah di Bandar Indahpura Kulaijaya, 20 hektar tanah di Pasir Gudang, 32 hektar tanah di Taman Teknologi Tinggi Senai dan 64 hektar di Taman Linear Nusajaya.

Pengunjung yang datang ke Taman Bandar dapat menyaksikan rekabentuk landskap dan taman yang dibina mewakili daerah-daerah di Johor.  Cantik dan menarik. Ada daerah yang menggunakan bahan lama tetapi penggunaannya diubahsuai mengikut rekabentuk baru.

Semasa saya berkunjung ke taman ini iaitu pada hari Ahad, 4 Julai 2010 tidak ramai pelawat yang berkunjung. Mungkin disebabkan oleh cuaca yang tidak mengizinkan (hujan dan mendung) ataupun kurangnya promosi.

Berikut adalah taman-taman yang dibina mewakili daerah-daerah atau majlis tempatan di negeri Johor.


1. Majlis Perbandaran Pasir Gudang



2. Lembaga Bandaran Johor Tenggara (Kejora)



3. Majlis Daerah Segamat



4. Majlis Daerah Labis



5. Majlis Bandaraya Johor Bahru



6. Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah



7. Majlis Daerah Kota Tinggi



8. Majlis Perbandaran Kluang



9. Majlis Daerah Pontian



10. Majlis Daerah Simpang Renggam



11. Majlis Perbandaran Muar



12. Majlis Daerah Yong Peng



13. Majlis Daerah Tangkak



14. Majlis Perbandaran Kulai



15. Majlis Perbandaran Batu Pahat



16. Majlis Daerah Mersing


No comments:

Post a Comment