Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Monday, August 3, 2015

TIP BINA EDIBLE GARDEN


1.  Kenal pasti tempat yang sesuai untuk membina edible garden. Tidak semestinya ruang yang diperuntukkan untuk membinanya perlu besar. Yang penting ia mudah untuk dicapai dan berhampiran dengan punca air untuk penyiraman.
 
2.  Tempat yang bakal dipilih perlulah mempunyai pengamatan cahaya sekurang-kurangnya lapan jam untuk tanaman jenis berbuah dan empat jam untuk yang berdaun.
 
3.  Lakar sebuah plan reka bentuk untuk mudah mengenal pasti jenis kuantiti tanaman yang boleh ditanam. Ini penting untuk memastikan tanaman dapat membesar dengan sempurna dan sihat. Jika tanaman yang disemai terlalu rapat, ia akan menyebabkan tanaman tersebut bantut.
 
4.  Tanamlah tanaman bercampur untuk memberi kepelbagaian terhadap edible garden. Kawal penanaman tanaman yang cepat untuk dituai seperti bayam, kangkung, sawi dan sebagainya untuk mengelak daripada berlakunya perlambakan. 

5.  Pastikan tumbuhanan kegemaran ditanam terlebih dahulu. Ada di antara pemilik gemar menanam tanaman yang kelihatan menarik dan cantik. Ini akan menyebabkan lambakan tanaman yang tidak dimakan hingga memberi masalah untuk melakukan penyemaian benih tanaman lain. 

6.  Untuk ruang sempit, pilih bekas atau pasu yang ringan untuk meudahkan penyenggaraan. Bahan terbuang seperti botol plastik, kotak kayu dan sebagainya boleh digunakan sebagai bekas tanaman. 

7.  Edibe garden perlukan penyenggaraan yang kerap untuk mendapatkan hasil yang memberangsangkan. Ia perlu dilakukan setiap hari untuk memastikan tiada serangan penyakit atau serangga yang terdapat di dalam kebun. 

8.  Tanaman perlu disiram pada awal pagi dan lewat petang. Untuk mereka yang tidak ada masa terluang untuk melakukannya, sediakan satu sistem penyiraman automatik untuk memastikan tanaman sentiasa mendapat keperluannya. 

9.  Siraman perlu dilakukan terus kepermukaan medium. Jika disiram di permukaan daun, ini akan menyebabkan air bertakung dan boleh melemahkan daun serta mengundang penyakit. 

10.  Gunakan semua sisa dapur seperti kulit telur, sayuran yang telah rosak, serbuk kopi atau teh yang telah digunakan dan sebagainya sebagai baja organik. 

Sumber artikel:  Laman Impiana








No comments:

Post a Comment