Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Thursday, September 13, 2012

AHLI KELAB LANDSKAP DAN TAMAN HARVEST BUAH ROCKMELON DAN MUSKMELON




Hari ini tiba masanya ahli-ahli Kelab Landskap dan Taman harvest buah rockmelon dan muskmelon yang mereka tanam 70 hari yang lepas. Mereka sama-sama ke RPH fertigasi untuk menuai buah-buah tersebut yang dah masak. Mengikut kiraan yang tepat, hari ini dah masuk hari yang ke 70 selepas ditanam. Dah sah dah... buah-buah itu dah masak. Banyak juga buah yang dapat dipetik. Terdapat juga buah yang belum cukup masak masih tergantung di pokoknya.

Buah-buah itu kemudian digredkan mengikut saiz. Semua ahli kelab dapat bahagian masing-masing. Atas budi bicara dan perbincangan ahli kelab, sebahagian buah-buah itu di berikan kepada guru-guru. Dapat jugalah guru-guru makan buah freeeee... Pada musim kali ini Cikgu Hasan Kasmuri memberi secara percuma kepada guru-guru. Selepas selesai menuai buah, ahli-ahli kelab mengambil kesempatan makan buah tersebut beramai-ramai.

Selepas selesai kerja menuai, kami memotong pangkal pokok supaya ia kering. Jadi apabila nak membuang pokok dan daun-daunnya nanti, dah tak gatal. Terdapat bulu-bulu pada daun pokok rockmelon yang menjadikan kegatalan pada kulit tangan.  Semoga musim akan datang hasil tanaman buah secara fertigasi ini menjadi lebih baik.








No comments:

Post a Comment