Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Wednesday, September 26, 2012

BUMBUNG RUMPUT

Ruang dalamannya mempunyai fungsi yang sama dengan kediaman biasa cuma kedudukan setiap perabot disesuaikan dengan keadaan. Tanpa perlu alat penghawa dingin, segenap ruang terasa nyaman ditambah dengan sistem pengaliran udara sempurna. Ia secara tidak langsung mengurangkan kehilangan haba dan dengan mudah mengekalkan suhu udara dalaman yang stabil.


Unik...seni bina ‘turf houses’ yang mengurangkan kehilangan haba.

Itu antara gambaran keunikan ruang dalaman ‘turf houses’ di Iceland yang tidak hanya menarik perhatian pada bahagian luar semata-mata.

‘Turf houses’ membabitkan seni bina kediaman yang menggunakan alam semula jadi sebagai material utama. Hamparan rumput hijau yang melatari bahagian dinding dan atap kediaman membuatkan ia kelihatan benar-benar unik. Bagaikan perkampungan hijau, persekitaran yang dingin pastinya mengurangkan suhu panas dengan pemandangan indah lagi luar biasa.


Idea...penggayaan landskap luar kediaman turut diberi perhatian.

Binaan kediaman ‘turf houses’ turut menjadikan kayu dan bata sebagai material penting. Sekali gus mengurangkan masalah mendapatkan bahan-bahan pembinaan lain seperti kediaman moden hari ini.

Biar pun Iceland sebenarnya tidak mempunyai jumlah rumput yang banyak untuk binaan kediaman seperti itu, namun ‘turf houses’ dimanfaatkan sebaik mungkin. Membabitkan proses pembinaan yang unik, bingkai kayu dibina kukuh bagi memastikan keupayaan menampung beban rumput sebagai bumbungnya. Rumput kemudian diletakkan di sekeliling bingkai kayu itu dengan ketelitian pertukangan untuk sesebuah ‘turf houses.’ Kayu di bahagian luar pula berfungsi sebagai pintu masuk dan digayakan sempurna untuk membantu keindahan landskap semula jadi kediaman berkenaan.


Pemandangan luar biasa...binaan ‘turf houses’ bagaikan landskap hijau.

Langkah evolusi yang pertama bermula pada abad ke-14 apabila rumah panjang gaya Viking mula ditinggalkan. Seterusnya diganti dengan binaan bangunan kecil, praktikal dan khusus dan pada abad ke-18 idea seni bina baru ‘turf houses’ mula diperkenalkan. Tidak hairanlah di Norway juga mempunyai bumbung rumput dan bahan binaan itu tidak asing di kalangan penggemarnya.


Menghijau...rumput subur menjadi bumbung kediaman.

Sumber:  Harian Metro

No comments:

Post a Comment