Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Monday, August 27, 2012

FUNGSI BATU DALAM TAMAN

Penggunaan batu kian meluas dan menjadi elemen hiasan penyeri taman serta landskap buatan.Tidak kira konsep Jepun atau Zen, Bali, tropika, moden atau kontemporari, batu antara elemen penting semula jadi.


Anda yang ingin mengubah penampilan taman sedia ada boleh berbuat demikian menggunakan batu hiasan. Kombinasi taman dihiasi rumput dengan deretan batu hiasan menarik membuatkan taman tampak hebat. Malah, penggunaan batu hiasan mengurangkan keadaan tidak selesa ketika hujan lebat. Masyarakat di bandar semakin gemar menggunakan batu sebagai hiasan kerana ia mudah diselenggara.Jika bijak menyusun, batu boleh boleh membina kolam serta air terjun.


Kehadiran batu hiasan menguji daya kreativiti anda mencorak konsep taman. Terdapat pelbagai jenis batu hiasan sesuai dijadikan pilihan menutup kelemahan tanah bergantung kepada elemen tertentu termasuk saiz, permukaan dan warna. Ia termasuk jenis batu sungai semula jadi, buatan simenferro atau batu yang berasal dari gunung berapi yang boleh digunakan untuk taman. Bagaimanapun, pilihan yang dibuat perlu diselarikan dengan konsep penataan taman bukannya menyakitkan pandangan. Batu hiasan berasaskan material yang berongga dan mempunyai pengaliran air dan udara sempurna amat sesuai. Ia menggalakkan pertumbuhan lumut dan kombinasi menarik untuk melahirkan suasana semula jadi. Batu hiasan 'limestone' sesuai diletak berhampiran kolam renang manakala yang berasaskan tanah liat untuk taman paku-pakis.


Elakkan daripada memilih batu hiasan jenis berkilat kerana ia mudah licin ketika hujan. Dalam menyerikan penataan taman, pilih material tahan lama dan dapat menyokong penampilan elemen landskap kejur yang lain. Lokasi kediaman antara perkara yang perlu diteliti dalam memilih batu hiasan sebagai penutup permukaan tanah. Anda yang tinggal di persisiran pantai dan lokasi berhampiran, batu kapur sesuai dengan kawasan berpasir. Seterusnya bahan ornamen atau hiasan taman yang diukir daripada batu turut menyerikan taman.Umpamanya set kerusi taman, pasu atau bekas tanaman, ukiran atau arca batu dan tidak ketinggalan jubin hiasan dinding pada kolam serta kediaman.


Batu memang bersifat tahan lasak dan kuat hingga membuatkan ia terus kekal popular sebagai elemen hiasan taman sejak dulu. Bagi mendapatkan idea kaedah hiasan taman, rujuk laman web landskap atau majalah dekorasi.

3 comments:

  1. Di mana sy boleh dapatkan batu gunung atau batu sungai berukuran 2 tapak tangan? Klu ada supplyer boleh call sy di 017-3110632

    ReplyDelete
  2. Dikuantan ada ke...pakar menghias taman..ni boleh bagi contact no nya

    ReplyDelete
  3. Ada sesiapa mencari batu sungai boleh wassap saya 0172358269

    ReplyDelete