Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Tuesday, April 13, 2010

TAMAN MERDEKA

Taman Merdeka terletak di Tasik Utara, Bandaraya Johor Bahru. Ia bersebelahan dengan Padang Golf Tasik Utara dan berdekatan dengan bangunan Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan Hutan Bandar. Ia mudah dikunjungi sebab terletak di tepi jalan. Taman Merdeka merupakan antara destinasi sesuai untuk menghabiskan masa bersama keluarga, tambahan pula lokasinya yang berhampiran dengan pusat bandar raya.  

Dibina di kawasan seluas 12 hektar, pembangunan Taman Merdeka itu dibahagikan kepada tiga fasa yang menjurus kepada semangat patriotik dan perjuangan kemerdekaan pada zaman dahulu.

Terdapat Laman Peringatan Sultan Abu Bakar, Laman Peringatan Penjajahan Jepun dan Promenade Perarakan Merdeka yang menjadi tunjang pembangunan untuk fasa satu projek Taman Merdeka.

Tiga jenis taman dibina di laman itu dan ia dibahagikan kepada tiga aras berbeza iaitu taman bunga, taman dipenuhi pokok jenis Topiary dan laman berumput dari jenis Meadow yang luas bersesuaian dengan konsep kehidupan Barat.

Laman ini turut dilengkapi dengan kios dan wakaf bercirikan Inggeris sebagai pelengkap kepada konsep yang dikhususkan kepada laman tersebut. Turut diwujudkan di sini, taman pasir dan batu yang berkonsepkan Taman Jepun bagi merealisasikan cara kehidupan masyarakat negara matahari terbit itu.

Laluan pejalan kaki, gazebo yang bercirikan senibina Melayu seperti yang terdapat di Laman Melayu serta panel-panel grotto atau tembok di dalam tasik menceritakan tentang sejarah Tanah Melayu dan proses yang telah dilalui untuk mencapai kemerdekaan.

Selain itu terdapat beberapa lagi ciri-ciri tambahan yang disediakan kepada para pengunjung untuk fasa pertama di Taman Merdeka itu, antaranya Pondok Stesen Buggy, Tandas Taman Inggeris dan Restoran Taman Jepun.

Taman Merdeka merupakan satu tempat yang ideal bagi masyarakat khususnya di negeri ini untuk beriadah dan bersantai bersama keluarga pada hujung minggu. Ia juga merupakan antara tempat yang baik untuk mengimbau sejarah negara Malaysia.








No comments:

Post a Comment