Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Monday, April 26, 2010

MODUL 4: PEMBIAKAN TUMBUHAN SECARA ASEKS - PEMBIAKAN MENGGUNAKAN BEBAWANG


MODUL 4

PEMBIAKAN TUMBUHAN SECARA ASEKS - PEMBIAKAN MENGGUNAKAN BEBAWANG



Hari ini pelajar-pelajar Tingkatan 4L di bawah bimbingan guru pelatih Cik Aisyaf Fariza Bt Abdullah membiakan tumbuhan hiasan menggunakan bebawang. Oleh kerana tiada jenis tumbuhan bebawang yang kecil, maka pelajar-pelajar membiakkan tumbuhan 'spider-lily' yang banyak terdapat di sekeliling sekolah. Spider-lily mempunyai bebawang yang besar. 

Bebawang adalah batang tumbuhan yang mempunyai ruas yang sangat pendek  dan juga daun berlendair yang keluar dari bahagian buku. Anak-anak bebawang keluar daripada pangkalnya.

Walaupun pembiakan ini mudah dilakukan, namun ia ada kekurangannya. Kekurangan pembiakan cara ini ialah benih tidak mudah diperolehi dan tumbuhan tidak boleh dibiakkan dalam kuantiti yang banyak.


Kaedah pembiakan tumbuhan hiasan dengan menggunakan organ tumbuhan:


  1. Sediakan peralatan dan bahan seperti sekateur, pisau, sudip tangan, racun kulat, bekas semaian dan organ pembiakan yang sihat.
  2. Sediakan medium semaian dengan nisbah 2:1:1. Masukkan campuran medium ke dalam bekas semaian dan ratakan.
  3. Sediakan organ tumbuhan seperti bebawang atau rizom atau stolon atau rumpun atau ubi.. kemudian rawat dengan racun kulat.
  4. Semai organ ke dalam bekas semaian dengan cara berikut: Tanam rizom, stolon dan ubi sedalam 0.5 cm atau tanam bebawang dan rumpun sedalam 1.5 cm. Jarak semaian ialah 3 cm.
  5. Siram dan letak di bawah teduhan. Letakkan label (tarikh menyemai, nama tumbuhan dan nama murid).
  6. Rekodkan tarikh bercambah, bilangan benih hidup dan mati.
  7. Pindahkan anak benih ke bekas lain setelah mempunyai 4 hingga 5 helai daun.

No comments:

Post a Comment