Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Sunday, April 11, 2010

ALGA KOLAM

Oleh Rohaniza Idris

Berita Minggu 11 April 2010


KEHADIRAN alga atau tumbuhan halus ini baik untuk ekosistem kolam dan laman. Namun, jika terlalu banyak akan memberi kesan sebaliknya seperti mencacatkan pandangan selain menyebabkan hidupan kolam mati. Ketahui cara mudah tangani alga yang tidak diundang ini.





Parasit air: Alga jejaskan warna, hidupan dalam takungan


RAMAI melabelkan rumpai air atau lumut hijau di kawasan lembap sebagai alga walaupun hakikatnya kedua-duanya bukanlah tumbuhan halus berkenaan. Alga adalah tumbuhan paling ringkas iaitu daripada satu sel atau berbilang sel yang kebanyakannya hidup di dalam air dan sangat penting dalam rangkaian makanan rumpai laut. Ada kira-kira 17,400 pelbagai spesies berbeza alga yang ditemui di muka bumi ini. Namun, jenis yang selalu ditemui di laman kediaman dan taman air adalah alga halus dan alga planktonik.

Alga halus termasuklah alga rambut, alga rumpai hamparan dan alga bertali manakala alga planktonik adalah alga biasa yang ditemui di dalam air yang selalu merubah kolam dan kelihatan seperti sup kacang hijau. Lazimnya, alga halus mudah dihapuskan dengan menggunakan tangan manakala alga planktonik sukar untuk dikawal pertumbuhannya kerana ia menjadi sebahagian besar dalam rantaian makanan untuk kolam.

Ia biasanya akan tumbuh seperti baldu di celah batu atau tepian kolam serta menjadi satu keperluan yang memanfaatkan hidupan ekosistem kolam kerana memberi sumber oksigen, bahan makanan ikan dan menjadi tempat teduhan anak ikan menyorok serta bermain.

Cahaya matahari yang berlebihan boleh menyebabkan pertumbuhan cepat alga kolam. Sebelum tumbuhan akuatik membesar dan berkembang, kolam akan menerima cahaya matahari yang banyak.


Keadaan itu menyebabkan alga hidup kerana tumbuhan halus ini menjalani proses fotosintesis. Biasanya alga kolam mulai tumbuh apabila musim hujan berakhir dan bermulanya musim panas.

Kehadiran alga yang banyak di dalam kolam juga tidak baik untuk hidupan kolam dan masalah paling ketara adalah kekurangan oksigen kerana alga menyerap sumber penting berkenaan. Tumbuhan halus ini juga menyebabkan air tidak selamat diminum, membataskan kegiatan rekreasi, menyebabkan masalah kulit dan penghadaman, kematian ikan dan hidupan kolam. Paling ketara tentunya menimbulkan kekurangan oksigen dalam kolam.

Cara menyelesaikan masalah pertumbuhan berlebihan alga adalah dengan mengamalkan cara semula jadi tanpa menggunakan sebarang racun pemusnah yang tidak baik untuk kesihatan penghuni kediaman.

Antara cara paling mudah adalah mengawal cahaya matahari ke dalam kolam, nutrien dan kadar oksigen di kawasan sekitar kolam. Ini boleh dilakukan dengan mengawal ekosistem sekitar kolam.

Biasanya, tumbuhan akuatik mampu melindungi kolam daripada cahaya matahari berlebihan dan memberi oksigen kepada kolam. Pastikan 60 hingga 70 peratus kolam dilindungi daripada cahaya matahari. Selain itu, binaan seperti air terjun dan pancuran air juga membantu mewujudkan oksigen dan seterusnya mengawal kehadiran alga dalam kolam.

Tip atasi lga kolam:

  • Kawal cahaya matahari ke dalam kolam, nutrien dan kadar oksigen di kawasan sekitarnya.
  • Pastikan 60 hingga 70 peratus kolam dilindungi daripada sinaran matahari.
  • Gunakan pencelup khas bagi mengawal pancaran cahaya matahari ke dalam kolam.
  • Kerap bersihkan kolam dan hadkan jumlah ikan di dalamnya.
  • Pastikan jangan terlebih memberi makanan kepada ikan.
  • Kawal kehadiran oksigen dengan menggunakan sistem pengudaraan kolam atau bina air terjun, pancuran air.

2 comments:

  1. ▪ Muhammad Afif Akasha bin Maruan, 17tahun(2022). Kanser Limfoma Hodgkin tahap 2.

    Pada Mac 2017, Afif waktu itu berumur 12tahun. Dia tiba-tiba mengalami bengkak di leher dan bawah ketiak. Dia dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah kemudian diminta menjalani pembedahan kecil untuk ambil tisu di leher, kemudian pada Jun 2017, dia disahkan mengidap Kanser Limfoma Hodgkin tahap 2. Dia menjalani kimo 12kali, selepas saja kimo, dia mengalami muntah, tak lalu makan,sakit badan,setiap jam kena urut. Kimo pertama dan kedua pun sama kesannya hingga tak sanggup nak teruskan kimo. Berat dia turun 2kg, semasa kimo. Datang kawan baik ibunya memperkenalkan Jutawan Herbs ,ibunya beli dan terus beri dia minum jus herba semasa rawatan hospital. Kimo ke 3 alhamdulillah dia ada selera makan, aktif balik seperti biasa, tak sakit badan lagi dan pada November 2017 iaitu kimo ke 6, berat badan Afif naik 5kg .Doktor sahkan tak ada lagi sel kanser dan sampai sekarang masih minum Herba Jutawan Herbs.
    -------------------------------

    ▪Puan Arbaayah bt Hussin, 72tahun dari Taiping. Pada tahun 2013 ,dia diserang demam, bengkak kaki dan tidak sedarkan diri. Kemudian dia ditahan di wad Hospital Taiping dan doktor mengsyaki dia diserang kencing tikus. Tapi pada 2015 dia alami tanda yang sama dan doktor mengesahkan dia menghidap Sirosis hati tahap 3. Anaknya terjumpa blog Jutawan Herbs dan dia mula guna herba sejak 2019 sampai la sekarang. Mula-mula minum tak ada sebarang perubahan, tetapi 1 bulan lepas tu barulah dia perasan ,rasa seram sejuk dan takut nak mandi selama ni dah berkurang, sampai sekarang tak ada demam dah. Kesihatan bertambah baik.

    ▪Puan Siti Saharia, 44tahun. Kanser payudara tahap 2.

    Pada bulan Ogos 2020, dia disahkan doktor menghidap kanser payudara tahap 2, selepas menjalani proses ultrasound dan biopsi. Dia melalui pembedahan mastectomy, kimo 6kali dan radioterapi 15kali. Dia kenal Jutawan Herbs dari kawan yang sakit kanser panyudara juga. Dia minum herba Jutawan Herbs pada 2020 semasa sedang kimo. Kalau dulu kesan sampingan semasa kimo sangat teruk dengan alahan, tak ada selera makan dan badan lemah. Tapi lepas minum Jus Jutawan Herbs semasa kimo, kesan sampingan sangat berkurang,mkn berselera, bertenaga dan siap boleh pandu kereta. Pendek kata boleh jalani hidup macam orang sihat. Dia tidak berharap rawatan moden saja, sampai sekarang dia terus ambil herba dan makin pulih.
    -------------------------------

    ▪Puan Roziaton bt Mohd Kasini, asal dari Triang Pahang, Kanser Usus tahap 3.

    Pada Julai 2016 ,doktor mengesahkan dia menghidap kanser usus tahap 3 dan perlu buat kimo 12x. Dia terus patah semangat kerana memikirkan anak-anak yang masih kecil. Tapi keluarganya membelikan Jus Jutawan Herbs untuk dia minum, ketahanan badannya menjadi kuat melawan kanser. Dia juga ada minum herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama dia buat kimo. Kimo seperti biasa, tiada sakit badan,tiada demam dan lain-lain. Pada 2017 doktor sahkan dia bebas dari kanser dan hanya perlu ambil darah CEA setiap 6bulan sekali. Tak lama lepas tu doktor cakap dia hanya perlu datang ambil darah 1tahun sekali saja. Alhamdulillah dia pun dah sembuh kanser.
    ------------------------------

    ▪Puan Aida dari Pahang, anaknya mengidap Leukimia Acute Limphoblastik (ALL) .
    Pada hujung tahun 2016, anaknya disahkan menghidap penyakit Leukimia Acute Limphoblastik (ALL). Dia terjumpa blog Jutawan Herbs dan memberi anaknya minum 2jenis herba dari Jutawan Herbs sebelum masuk ke hospital untuk kimo. Lepas 3tahun ,dia perasan anaknya makin cergas ,makan bertambah dan x lesu seperti sebelum minum Herba. Dia yakin Jus Jutawan Herbs banyak membantu anaknya makin sihat.
    ------------------------------
    Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570




    ReplyDelete