Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Monday, February 22, 2010

MODUL 2: TUMBUHAN LANDSKAP

MODUL 2
TUMBUHAN LANDSKAP







1. Pokok naungan

Ditanam untuk mendapat teduhan, naungan atau penahan angin. Ia dari jenis saka dan berbatang tunggal. Ia tumbuh merendang dan berkanopi padat. Tingginya mencapai 10 meter. Boleh hidup melebihi 50 tahun. Contoh pokok naungan adalah: Delonix regia (Semarak api), Plimeria rubra (Pokok Kemboja), Jacaranda, dan Fragea fragrans (Pokok tembusu).






                2. Tumbuhan renek
                Tumbuhan berbatang kayu yang banyak mengeluarkan dahan dan ranting. Tingginya tidak melebihi 5 meter. Terdapat yang mengeluarkan bunga atau daunnya berwarna-warni. Contoh tumbuhan renek: Alamanda cathrtica (Bunga loceng), Bougainvillea sectabilis (Bunga kertas), Cordyline terminalis (Jenjuang), Hibiscus rosa sinensis (Bunga raya), Ixora javanica (Bunga siantan), Lantana camara (Bunga tahi ayam), Codieum variegatum (Pokok pudding), Mussaenda philipica (Janda kaya) dan Tunera subulata.


                    3. Tumbuhan penutup bumi dan turf
                    Tumbuhan penutup bumi ailah tumbuhan yang mempunyai ketinggian kurang daripada 30 cm dari permukaan tanah. Contoh: Alternmanthera ficoidea, Arachis pintoi dan Hemigraphis alternata.
                    Turf (rumput hiasan) ialah sekumpulan rumput yang ditanam dan dijaga dengan rapi di padang permainan, halaman rumah, padang lumba kuda dan di pinggiran jalan. Contoh: Axonopus compresus, Digitaria didactyla, Stenotaphrum secundatum dan Zoysia japonica.





                        4. Pokok palma
                        Ia merupakan sekumpulan tumbuhan dalam family Palmae. Ia mempunyai batang tunggal, tidak bercabang dan diakhiri dengan sejambak daun. Contoh: Cyrtostachys lakka, Roystonea regia, Veichia merrilili, Ptychosperma macarthurii, dan Ravenala madagascariensis.










                              5. Tumbuhan hiasan dalaman
                              Tanaman ini tergolong dalam tumbuhan yang memerlukan perlindungan dan teduhan. Jika terdedah kepada cahaya matahari terik ia akan terbantut dan tidak mengeluarkan buanga yang baik. Contoh: Sansevaria trifasciata, Diffenbachia maculate, Anthurium andreanum, Dracaena surculosa, Adiantum tenerum, dan Aglaonema nitidum.
















                              6. Tumbuhan semusim
                              Tanaman semusim ialah tumbuhan yang hidup dalam jangka masa yang singkat. Ia akan mati selepas mengeluarkan bunga. Ada di antaranya boleh juga bertahan lama jika dijaga dengan baik. Contoh: Petunia sp., Celosia sp. (Balung ayam), Gomphrena sp. (Bunga butang), Aster sp., Tagetes erecta (Marigold Afrika) dan Catharanthus roseus (Kemunting cina).








                              7. Orkid
                              Orkid tergolong dalam family Orchidaceae. Ia mempunyai bunga yang cantik dari segi bentuk dan warnanya. Mempunyai akar udara menyerap nutrien. Bunganya tahan lama. Contoh: Arachbis sp., Cattleya sp., Dendrobium sp., Oncidium sp, Vanda sp. dan Dendrobium sp.












                                8. Tumbuhan memanjat dan menjalar
                                Tumbuhan ini adalah tumbuhan yang memanjat, melilit dan menjalar. Memerlukan alat khas untuk memanjat seperti tendril, pencangkuk dan penyokong. Contoh: Clerodendrum thomsoniae, Philodendron ‘Emerald Red, Gloriosa superba, Hemigraphis alternate dan Portulaca grandifolia.










                                      9. Pokok kaktus dan lendair
                                      Kaktus ialah tumbuhan yang hidup subur di kawasan kering dan panas. Ia adalah family Cactaceae. Ia berduri dan sesuai tumbuh dalam medium pasir dan sedikit bahan organic. Contoh: Ferocactus pilosus dan Opuntia microdasys
                                      Pokok lendair ialah tumbuhan yang tidak mempunyai tisu berkayu pada batang dan rantingnya. Ia tidak tahan kepada cahaya matahari yang terik. Contoh: Hymenocallis littoralis, Difenbachia seguine dan Coleus sp.





                                        10. Tumbuhan Akuatik
                                        Tumbuhan ini hidup di dalam air, di permukaan air (terapung) dan di dasar air. Contoh: Nymphaea alba (Water lily) dan Eichhornia crassipes (Keladi bunting), Ceratophyllum demersum, Elodea canadensis., Marsilea quadrifolia dan Nymphoides peltata.




                                          No comments:

                                          Post a Comment