Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Saturday, May 10, 2014

LANDSKAP DI KAWASAN KOTA ISKANDAR DAH MENJADI

Kota Iskandar dibina untuk menggantikan Dewan Negeri Johor yang terletak di Bukit Timbalan sebelum ini. Kota Iskandar ini terdiri daripada Bangunan Dewan Negeri Johor (kini dikenali sebagai Bangunan Sultan Ismail), Kompleks Menteri Besar (kini dikenali sebagai Bangunan Dato' Jaafar bin Muhammad) dan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Johor. Reka bentuk binaan bangunan, landskap dan persekitaran Kota Iskandar menggabungkan ciri-ciri yang terdapat di Bangunan Sultan Ibrahim, seni bina Istana Alhambra dan Moor-Andalusia serta rumah tradisional Johor iaitu rumah Limas dengan dilengkapi bumbung lutsinar berbentuk permata yang dinamakan "Jauhar" bagi bangunan Dewan Undangan Negeri. 

Senibinanya menggunakan gabungan senibina Melayu Johor dan Moors, manakala bangunannya dibina supaya mengadap kiblat. Di dalam Dewan Negeri Johor ini penuh dengan motif gambir dan lada hitam yang dulunya merupakan hasil bumi negeri Johor. Motif ini kelihatan di karpet, ukiran dinding dan di tiang seri utama di dalam dewan.

Sebanyak 33 peratus kawasan pusat pentadbiran kerajaan negeri Kota Iskandar, di sini akan ditanam dengan tumbuhan hutan tropika melalui program Hutan Kita-Johor. Program usaha sama pelbagai sector termasuk kerajaan, swasta dan komuniti itu bagi mewujudkan pembangunan semula kawasan hutan melalui penanaman semula pokok hutan hasil kesedaran mengenai kepentingan alam semula jadi, landskap dan hutan kepada manusia. Hutan Kita yang dirancang untuk mewujudkan taman berkonsep hutan hujan semula jadi itu bertujuan memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai pentingnya memelihara landskap dan alam semula jadi.

Pokok penting kerana mampu memberi kesan rumah hijau apabila dioksida dan mengeluarkan oksigen yang diperlukan manusia selain memberikan sumber makanan dan ubat-ubatan semula jadi tanpa bahan kimia. Program berkenaan dibangunkan dengan berorientasikan atas prinsip kerjasama dan tanggungjawab sosial oleh pelbagai lapisan masyarakat untuk menyumbang kepada peningkatan kualiti kehidupan serta kesedaran untuk membudayakan landskap sebagai cara hidup di negara ini.





























No comments:

Post a Comment