Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Saturday, September 28, 2013

PILIHAN TANAMAN AKUATIK

Tanaman air (akuatik) tidak hanya membuat kolam di pekarangan rumah kita lebih asli tetapi juga memberi banyak manfaat bagi ekosistem air itu sendiri. Sebagai contoh, menambah persediaan oksigen, menyerap kandungan racun dalam air, dan menjadi tempat ikan untuk membiak. Namun, ketika memilih tanaman air untuk kolam di taman, sesuaikan jenis tanaman air ini dengan konsep kolam kita. Tanaman air yang digunakan tentunya tanaman yang hidup di atas permukaan air.

Cadangan tanaman air yang sesuai ditanam dalam kolam di kawasan tropika:
  1. Teratai atau Nyamphaea - Merupakan tanaman air yang paling dikenal dan paling sering digunakan. Bunganya cantik berwarna-warni dengan daun yang mengembang di permukaan air. Ukuran teratai berkisar antara 45 - 90 cm. Teratai memiliki berbagai varieti yang dibezakan daripada bunganya.
  2. Tifa atau Typha latifolia - Merupakan tanaman air liar. Batangnya dan daunnya  memanjang, dengan bunga yang menyerupai cerut.
  3. Gulma atau Eichornia crassipes - Tanaman ini memang lebih dikenal sebagai gulma, namun pada dasarnya Eichornia crassipes juga merupakan tanaman penghias. Termasuk tanaman air yang terapung, batang daun gulma mengembung dan berwarna hijau. Diameter tanaman ini berkisar antara 5-15 cm. Ia tumbuh sangat cepat dan sering memenuhi permukaan air. Selain itu, tanaman ini juga mengganggu ketersediaan oksigen di dalam air. Oleh sebab itu, jika kita menggunakan tanaman ini di kolam, rajin-rajinlah mengangkat tanaman ini jika sudah terlalu memenuhi kolam.
  4. Lotus atau Nyamphaea lotus - Dikenal juga dengan sebutan water lily. Tanaman ini mirip dengan teratai, namun ukurannya lebih besar. Daunnya bulat lebar berlapis lilin, berukuran antara 6-10 cm. Lotus memberi aroma yang wangi. Lotus memiliki bunga beraneka warna. Ada yang putih, kuning, ungu, dan merah jambu. Lotus termasuk ke dalam deep water aquatics plants, kerana akarnya tertanam di dalam lumpur kolam.
  5. Seroja atau Nelumbo nucifera - Tanaman ini seringkali disebut sebagai teratai. Seroja atau Nelumbo nucifera Gaertn sesuai untuk kolam yang dalam, kerana tinggi tanaman ini boleh mencapai 1.5 m. Diameter daun seroja mencapai lebih dari 50 cm. Bunga seroja hanya mekar pada bulan Julai dan Ogos.
  6. Pisang Air atau Typhonodorum lindyeyanum - Sesuai dengan namanya, tanaman ini seakan dengan pokok pisang. Namun ia memiliki daun talas. Pisang air atau Typhonodorum lindyeyanum dapat tumbuh hingga setinggi 4 m, dengan daun yang bergelombang dan berbentuk oval yang dapat mencapai 1.5 m.
  7. Apu-apu/salad air atau Pistia stratiotes/Pistia crispate - Merupakan tanaman berdaun hijau dengan permukaan yang ditumbuhi bulu-bulu halus bertekstrur, sementara akarnya berwarna putih. Tanaman ini tersusun melingkar dan bertumpuk-tumpuk. Apu-apu tidak memerlukan penjagaan khusus.
  8. Kala lili atau Zantedeschia aethiopica - Merupakan tanaman yang seakan terbuat daripada lilin. Bentuknya berupa corong berwarna putih dengan putik berwarna kuning cerah. Bunga ini memiliki aroma yang lembut. Zantedeschia aethiopica akan tumbuh lebih tinggi jika kurang mendapat cahaya matahari.
  9. Papyrus payung atau Cyperus alternifolius - Memiliki batang berbentuk segitiga dengan ketinggian mencapai lebih daripada 1 meter. Hjungnya ditumbuhi bunga yang menyerupai daun. Tanaman ini tumbuh secara berkelompok.
  10. Buluh air atau Equisetum hyemale - Merupakan tanaman air yang seakan dengan buluh pada umumnya. Tumbuhan ini berukuran kecil, tingginya hanya sekitar 25 - 100 cm dengan diameter batang yang tidak lebih dari 3 cm.

No comments:

Post a Comment