Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Saturday, April 6, 2013

TAMAN BOTANI CURITIBA: RUMAH HIJAU IMBANGI LANDSKAP

Keunikan Taman Botani Curitiba, Brazil antara taman hijau yang luar biasa dan menjadi sebutan. Dibina pada 1991, ia dilihat menyamai gaya taman Perancis dengan reka bentuk semula jadi dan menarik perhatian. Keindahan dinikmati sepenuhnya apabila bu–nga-bungaan segar ditanam sebagai latar laluan ke taman itu. Pada masa sama, bunga-bungaan segar itu turut menjadi titik fokal utama sepanjang laluan memasuki pintu rumah hijau.

Kewujudan rumah hijau itu sendiri adalah kemuncak taman dan tersergam indah berlatar- belakangkan ‘langit Curitiba.’Panorama yang mendamaikan itu membuktikan Taman Botani Curitiba benar-benar dijaga rapi dengan latar seni bina tersendiri. Seni bina rumah hijau umpamanya dibina dengan idea reka bentuk yang mengimbangi keadaan alam sekitar dan mendekatkan pengunjung dengan kehijauan landskap.

Malah ia membabitkan pembinaan seni ‘nouveau’ yang menggabungkan logam dan kaca dalam membentuk tiga puncak monumen dengan terjemahan keindahan semula jadi. Setiap strukturnya pula disalut logam putih dengan ukiran yang boleh dianggap rumit dengan binaan bangunan di tengah suasana hijau. Di dalam rumah hijau juga anda boleh temui pelbagai spesies tanaman botani dengan kewujudan mata air.

Keadaan itulah yang membezakan Taman Botani Curitiba dengan taman lain. Walaupun tidak tersenarai antara taman terluas, namun ia menjadi mercu tanda di Bandar Curitiba dengan tarikan panorama landskapnya itu. Persekitaran yang sejuk dengan iklim sesuai menyebabkan pelbagai tanaman tempatan boleh ditemui di taman itu. Tidak hairanlah ada penyelidik dari seluruh negara yang sering membuat kajian berkenaan keunikan Taman Botani Curitiba.

Dibuka setiap hari kepada umum membuatkan taman itu sering menjadi tumpuan masyarakat tempatan dan pelancong tanpa mengira musim. Diuruskan Gert Hatschbach, taman berkenaan turut menawarkan tempat untuk pameran, perpustakaan dan auditorium. Sementara di belakang rumah hijau pula terdapat pameran tetap Frans Kraycberg dengan 114 ukiran.

Muzium Botani pula menyediakan koleksi bunga-bungaan asli yang sesuai untuk rujukan pe–nyelidik dalam dan luar negara. Menariknya muzium berkenaan antara bangunan kayu yang dibina di taman itu dan turut dihubungkan dengan jambatan kayu.

Sumber:  Harian Metro

No comments:

Post a Comment