Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Tuesday, April 2, 2013

KEINDAHAN TAMAN HIJAU MARQUEYSSAC

Keindahan Taman Marqueyssac di Perancis antara kehijauan luar biasa dan landskap paling indah di dunia. Ia dibangunkan pada 1861 oleh Julien De Cerval yang mengambil masa 30 tahun untuk menyiapkan taman itu. Taman itu mempunyai identiti tersendiri apabila dihiasi dengan tanaman hijau dengan tektur tahan lasak selain pemandangan semula jadi.

Berada di taman ini juga anda berpeluang menemui tanaman yang dibentuk unik hasil rekaan Julien sendiri dengan maksud tertentu. Julien juga mengharapkan taman itu dikunjungi sepanjang masa. Justeru, suasana siang berbeza dengan pemandangan malam apabila taman itu dilimpahi cahaya lampu.

Kehijauan tanamannya juga membuatkan keunikan malam lebih indah. Reka bentuk landskap sebegitu dicipta bagi mengekalkan keadaan semula jadi dan persekitaran yang sedikit berbukit dan berbatu.

Bagaimanapun pada abad ke-20 menyaksikan pemilik seterusnya taman itu tidak memberi tumpuan seperti yang dilakukan Julien hingga sebahagiannya mengalami kerosakan. Hingga pada 1996, pemilik barunya iaitu Kleber Rossilon mengambil inisiatif membangunkan semula taman itu. Menjelang 1996, Taman Marqueyssac dibuka kepada umum dan kerajaan menjadikan ia warisan negara.

Taman seluas 22 hektar itu turut dilitupi kawasan berbatu mengadap Lembah Dordogne antara La Roque-Gageac dan Beynac. Keadaan itu sedikit pun tidak menghalang panorama semula jadi taman berkenaan untuk dinikmati.

Di antara kawasan lembah itu, wujud sungai yang berliku sejauh 130 meter ke bawah. Lebih menarik apabila taman itu mempunyai laluan pejalan kaki hingga lima kilometer (km) dan lorong berteduh sejauh 6 km. Kawasan taman turut dihiasi hamparan rumput hijau dan taman permainan kanak-kanak.

Sumber:  Harian Metro

No comments:

Post a Comment