Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Saturday, October 8, 2011

MENGAPA TANAM RUMPUT?


Petani dan pekebun cukup tak suka akan rumput. Rumput adalah musuh tanaman mereka. Rumput menjadi pesaing tanaman untuk menyerap baja. Akhirnya tanaman mengalah dengan keagresifan rumput. Banyak kos dikeluarkan untuk membeli racun rumput dan mengupah pekerja untuk menyembur racun rumput.

Bertentangan pula dalam bidang landskap dan taman. Rumput menjadi salah satu elemen penting dalam pembinaan sesuatu taman. Taman menjadi muram tanpa rumput. Sehinggakan kini rumput sengaja ditanam dan dijual. Ia dah menjadi musuh tanaman yang ada harga. Ia menjadi perusahaan oleh usahawan penenaman rumput komersial.



Mengapa?


Mungkin ini jawapannya:
  1. Manusia (tuan punya taman) mahukan keliling halaman kediamannya cantik. Mereka inginkan kawasan kediaman seolah-olah dihamparkan dengan permaidani rumput yang menghijau, indah dan menyejukkan mata memandang.
  2. Tanam dan menjaga rumput lebih mudah. Rumput kan mudah hidup. Tak payah tanam pun ia boleh hidup subur. Apa lagi kalau rumput ini dibaja dan dijaga dengan teliti.
  3. Kawasan yang di tanam dengan rumput lebih mudah dijaga berbanding penjagaan tanaman hiasan yang lain lebih-lebih tanaman hiasan yang berbunga. Penyenggaraan pokok bunga banyak; membaja, memangkas, menyapu bunga dan daun yang berguguran, dan kawalan penyakit. Pokok bunga yang tak berbunga tentunya tak cantik.
  4. Kawasan yang ditanam rumput lebih bersih. Kumpulan kanak-kanak yang bermain di halaman rumah tentunya akan keluar masuk rumah. Kadangkala diorang tak pakai kasut semasa bersama-sama bermain di halaman. Lantai rumah taklah kotor.
  5. Halaman berumput sangat sesuai dan boleh digunakan sebagai kawasan berekreasi  dan bersukan bagi kanak-kanak dan juga orang dewasa. 
  6. Rumput menjadi penampan kecederaan terutama bagi kanak-kanak yang berekreasi aktif dan bermain di halaman. Apabila terjatuh, anggota badan jatuh ke atas rumput yang lembut. Lutut taklah cedera.
  7. Rumput dapat meningkatkan nilai estetika kediaman. Kediaman yang cantik bertambah lebih cantik apabila rumput hijau yang cantik tumbuh indah di keliling rumah. Tentunya orang yang lalu lalang di hadapan rumah akan menoleh beberapa kali ke arah kediaman kita. Kembang dada kita....
  8. Kawasan yang berumput cantik boleh dijadikan tempat berehat dan bersantai bersama ahli keluarga, sahabat handai dan jiran-jiran. Letakkan satu set meja dan bangku simen ferro, tentunya ia menjadi lebih elegan. Kita boleh duduk atas rumput yang bersih tanpa menggunakan tikar atau pelapik. Kan santai gitu...
  9. Halaman rumah yang cantik dengan rumput yang terjaga rapi boleh menggambarkan sipakah tuan rumah tersebut. Ia dapat memberi gambaran yang baik tentang tuan rumah. Telahan orang adalah tuan rumah itu adalah seorang pengurus yang baik, pembersih dan sukakan kedamaian.
  10. Kawasan berumput cantik di halaman rumah boleh menjadi tempat untuk majlis-majlis eksklusif, kenduri, perjumpaan bersama keluarga dan bersarapan di pagi Ahad bersama keluarga. Bayangkanlah...
  11. Rumput membebaskan oksigen dan menyerap karbon dioksida (CO2). Suhu di kawasan berumput lebih sejuk. Bukan sahaja menyejukkan kawasan sekeliling bahkan menyejukkan mata yang memandang.
  12. Hamparan rumput dapat mengelakkan hakisan dan larian permukaan tanah. Rumput dapat menampan dan mengurangkan pergerakkan air timpaan hujan lebat yang deras diatas permukaan tanah.
  13. Kucing kesayangan kita juga suka melepak (melepas?) di atas rumput...
  14. Tanamlah rumput hiasan (turf) di kawasan kediaman kita. Tingkatkan kualiti kawasan kediaman kita dengan menanam rumput. Bolehhhhh kan!

No comments:

Post a Comment