Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Wednesday, November 3, 2010

PANDUAN MENGHIAS PERGOLA DENGAN TUMBUHAN YANG SESUAI




Pergola harus diberi hiasan mengikut selera, tema atau konsep taman yang diingini. Jangan biarkan pergola itu kosong tanpa sebarang hiasan. Jika inginkan gaya sederhana, boleh gunakan pokok gantung pada pergola.

Untuk menambah keindahan di pergola, sebaik-baiknya struktur pergola itu dipenuhi dengan tumbuhan hiasan terutamanya dari jenis yang memanjat. Pilihlah tumbuhan yang sesuai yang sifatnya dapat tumbuh dan hidup lebih lama agar tidak selalu menggantikanya dengan tumbuhan baru yang lain. Adalah lebih baik memilih tumbuhan yang tidak menggugurkan daun yang mati sepanjang masa. Tumbuhan tersebut boleh ditanam di sebelah luar pergola supaya mendapat sepenuhnya cahaya matahari disamping tidak mengganggu laluan di sebelah dalam pergola. Tumbuhan boleh dibantu untuk memanjat pergola dengan mengikatnya pada tiang.

Sememangnya pergola yang dibina itu akan kelihatan lebih hidup dengan tumbuhan memanjat. Tapi pastikan pokok itu sentiasa dipangkas supaya laman kelihatan terurus dan selamat daripada binatang berbisa. Pokok yang biasanya sesuai untuk pergola adalah Kembang Seri Pagi, Bunga Ketup-ketup, Akar Dani, Titus atau tumbuhan sayuran seperti timun, tomato, tembikai dan peria.

Panduan memilih tumbuhan memanjat untuk pergola di taman:

  • Digalakkan memilih tumbuhan memanjat dengan daun dan bunga berwarna terang dalam usaha menceriakan laman dan secara langsung menampakkan ruang yang lebih luas.
  • Pastikan struktur pergola sesuai supaya tidak mengganggu tumbesaran tumbuhan.
  •  Seeloknya beli tanaman memanjat yang ditanam dalam pasu kerana akarnya tidak banyak terganggu apabila ia dipindahkan ke tanah.
  • Pastikan tanaman permukaan tanah dalam pasu tidak diliputi lumut atau akarnya terkeluar dari lubang saliran air pada bahagian bawah pasu.
  • Memilih tanaman memanjat yang tidak cepat tumbesaran hingga menyebabkan ia merimbun dalam jangka pendek dan mungkin menjejaskan pemandangan atau perancangan konsep laman yang anda impikan selama ini.
  • Aturkan jadual untuk menyelenggara termasuk kerja memangkas ranting pokok supaya ia tidak menjalar sehingga menyemakkan kediaman.

No comments:

Post a Comment