Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Wednesday, June 5, 2013

LANDSKAP DI ENTRANCE LOST WORLD OF TAMBUN

Lost World of Tambun ialah sebuah taman tema yang terletak di Tambun, Ipoh, Perak. Berhampiran bandar Ipoh. Perbelanjaan bagi membina taman tema ini dianggarkan berjumlah RM60 juta serta merupakan taman semula jadi terbesar di Malaysia. 

Lost World of Tambun adalah 'Dunia Yang Hilang Disebalik Bukit Batu Kapur 400' juta tahun. Pemandangan sekeliling taman ini dilatari keindahan alam semula jadi dengan pemandangan hutan batu kapur yang indah, dipercayai berusia lebih 400 tahun, selain tasik yang tenang menghijau dan gunung yang membuatkan anda berasa seperti penjelajah National Geographic.

Lost World of Tambun, Ipoh Perak memang masih mengekalkan ciri-ciri seni bina purba ala-ala purba Mesir. Taman Tema ini memang beraura mungkin disebabkan dikelilingi bukit batu kapur yang berusia 400 juta tahun dan hutan khatulistiwa semulajadi.

Apa yang ada di sini?
  • Taman tema berlatarbelakangkan bukit batu kapur, gua dan hutan semulajadi. Memang boleh merelakskan fikiran. 
  • Di sini ada kolam air panas yang asli diambil dari sumber asalnya sejauh 600 meter. 
  • Di sini ada 'jungle wave bay' iaitu kolam ombak tiruan terbesar di Malaysia dengan tujuh pukulan ombak yang berbeza (keluasan 3,200 meter persegi)
  • Di sini juga ada 'adventure river', sungai buatan terpanjang di asia dengan 600 meter. Kita boleh mengembara menggunakan pelampung sepanjang sungai berombak ini dikelilingi patung-patung haiwan dan kesan bunyi haiwan.
  • .....dan bermacam lagi.

Semasa kami tiba di sini, ia sesak dengan pengunjung yang terlalu ramai. Keadaan ini menjadikan kami kurang berminat nak masuk ke dalam. Di bawah ini kami sajikan landskap di pintu masuk ke taman ini. Ia berkonsepkan 'dunia yang hilang di sebalik bukit batu kapur'.

















No comments:

Post a Comment