Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Tuesday, October 30, 2012

ANDA MURUNG? BERJALAN DI TAMAN TENANGKAN MINDA

Susah hati atau mengalami kemurungan? Penyelidik mendapati dengan bersiar-siar atau sekadar berjalan di taman bunga atau padang, boleh membantu individu yang mengalami kemurungan untuk berasa lebih lega dan tenang. Kumpulan penyelidik melakukan ujian bagi mengenal pasti sama ada berjalan kaki di lokasi semula jadi boleh meningkatkan mood individu berhadapan dengan kemurungan klinikal.

Kajian turut menguji teori dibangunkan dalam bidang sains kognitif, dikenali sebagai Teori Pemulihan Perhatian atau Attention Restoration Theory (ART), mencadangkan, individu mampu menunpukan perhatian lebih baik selepas mengambil masa untuk berjalan-jalan di taman atau menikmati alam sekitar buat seketika.

Menurut ART, individu yang berada dalam persekitaran aman dan tidak menerima gangguan luar, mempengaruhi sistem memori untuk lebih memberikan tumpuan terhadap perkara yang mereka lakukan ketika itu. Hasilnya, sel otak boleh berehat dan memasuki cabang pertimbangan, seterusnya membantu memulihkan keupayaan kognitif.

Dalam kajian terkini, seramai 20 individu yang berhadapan kemurungan klinikal, membabitkan 12 wanita dan 8 lelaki berusia 26 tahun yang mengambil bahagian dalam satu eksperimen, berjalan dalam suasana tenang semula jadi, sementara dalam keadaan satu lagi berjalan dalam suasana bising bandar.

Sebelum melakukan aktiviti bersiar-sisr itu, peserta diuji menentukan status kognitif dan mood mereka dan dikehendaki memikirkan kembali masalah belum selesai atau mengenai memori pahit dilalui sebelum ini. Mereka kemudian dikehendaki berjalan kaki selama satu jam di sebuah taman hutan atau bersiar-siar di sepanjang jalan yang sibuk. Laluan jalan ditetapkan dan peserta perlu memakai jam dilengkapi Global Positioning System (GPS) untuk memastikan mereka melalui jalan yang betul. Apabila selesai, mereka perlu mengambil bahagian dalam siri ujian mental untuk mengukur tumpuan dan bagaimana memori jangka pendek mereka bekerja.

Seminggu selepas itu, peserta mengulangi kajian tetapi perlu melewati jalan berbeza daripada dilalui pada kajian terdahulu.

Disebabkan penghidap kemurungan mempunyai tahap pemikiran negatif yang tinggi, penyelidik skeptikal merumuskan berjalan kaki secara bersendirian di taman, memberi manfaat. Sementara mood mereka turut meningkat.Bagaimanapun, keputusan menunjukkan penghidap memiliki peningkatan 16 peratus membabitkan aspek tumpuan dan ingatan selepas berjalan kaki di taman berbanding berjalan kaki di bandar.

Penulis 'Jurnal Kecelaruan Efektif', Dr. Marc Berman dari Institut Penyelidikan Rotman, Kanada, yang juga ketua penyelidikan itu menjelaskan, kajian menunjukkan bahawa peserta menghadapi kemurungan klinikal mengalami prestasi memori lebih baik selepas berjalan kaki di taman berbanding berjalan di dalam persekitaran bandar.

"Berjalan boleh bertindak sebagai menambah atau meningkatkan rawatan sedia ada bagi penghidap kemurungan klinikal," katanya.

Pada 2008, kajian oleh Dr. Berman menunjukkan orang dewasa yang tidak pernah didiognosis dengan penyakit mental, didapati sihat lantaran berjalan di taman berhutan dan mampu merangsang minda.

Sumber:  Berita Harian

No comments:

Post a Comment