Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Sunday, July 1, 2012

FLORIA PUTRAJAYA 2012

Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah semalam berkenan menyempurnakan majlis perasmian Festival Bunga dan Taman Putrajaya (Floria Putrajaya) 2012.

Baginda turut meluangkan masa kira-kira sejam setengah untuk melawat kawasan pameran termasuk taman-taman pameran yang dikendalikan oleh kementerian dan agensi kerajaan termasuk Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar serta Perbadanan Putrajaya. Lawatan baginda berakhir di kawasan pavilion yang menempatkan pameran pelbagai gubahan bunga yang menarik dan berwarna-warni yang disertai oleh peserta tempatan dan antarabangsa termasuk dari China, Hong Kong, Jepun, United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Dianjurkan oleh Perbadanan Putrajaya dan disokong oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, festival bertemakan Bunga Kertas-Tetap Menawan itu  berlangsung di Persisiran Tasik Presint 2 di sini selama sembilan hari, bermula 30 Jun 2012 hingga 8 Julai 2012.

Pesta sembilan hari di Persisiran Tasik Putrajaya, Presint 2 itu turut menawarkan pameran hiasan seni reka taman yang mengandungi 400,000 tumbuhan berbunga dan berwarna-warni.

Edisi kelima yang menampilkan slogan Bunga Kertas - Tetap Menawan itu turut mempamerkan beberapa spesies unik lain seperti bonsai, heliconia dan orkid untuk tatapan pengunjung. Kepada sesiapa terutamanya penggemar landskap taman dan bunga-bungaan datanglah  beramai-ramai ke Floria 2012 bagi menyaksikan sendiri keindahan yang bakal dipamerkan. 

Floria 2012 juga menampilkan 16 muka baru pereka taman dan juru hias bunga antarabangsa sekali gus menambahkan kemeriahan pesta yang menjadi acara tahunan itu. Penyertaan negara baru itu menampilkan rekaan seni landskap yang berbeza dan dapat mencetuskan kepelbagaian dalam menghasilkan sesuatu konsep taman. Taman dalaman, taman luaran dan taman orkid dari Australia, Taiwan, Indonesia, Filipina, China, Belanda, Amerika Syarikat dan United Kingdom turut dipamerkan.

Antara acara menarik Floria 2012 adalah segmen Perarakan Floral Pelancongan (PFP) dengan bot berhias di Tasik Putrajaya pada waktu malam. Perarakan itu bertemakan 'Keajaiban Waktu Malam'. Perarakan itu mempamerkan flora terapung dari pelbagai negara dan organisasi yang berlayar dengan bot khas di Tasik Putrajaya.

Masih ada kesempatan untuk berkunjung ke sana.

INFO Floria 2012
  • Di adakan selama sembilan hari dari 30 Jun hingga 8 Julai 2012 di Putrajaya.
  • Perarakan Flora Pelancongan 2012 akan berlangsung setiap hari di Pesisiran Tasik Putrajaya, Presint 2, bermula 8.30 malam.
  • Bertemakan Magic of the Night, Sebanyak 15 bot menyertai perarakan bercahaya sejauh tiga kilometer selain persembahan bunga api.
  • Jumlah Pengunjung: 2007: 300,000 pengunjung.  2009: 500,000 pengunjung.  2010: 800,000 pengunjung.  2011: 1 juta.  2012: jangkaan 1.2 juta
  • Pendapatan dan Jualan Floria: 2010: RM900,000.  2011: RM2.4 juta.







































No comments:

Post a Comment