Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Thursday, July 14, 2011

MELAWAT KE CAMERON HIGHLANDS DAN FLORIA PUTRAJAYA

Pada 9 hingga 12 Julai 2011 adalah tarikh yang ditunggu-tunggu oleh ahli-ahli Persatuan Landskap SMK Telok Kerang.  Selama tiga hari itu seramai 35 ahli persatuan pergi melawat sambil belajar ke Cameron Highlands dan Putrajaya. Di Putrajaya mereka lebih menumpukan lawatan ke Festival Bunga dan Taman Putrajaya (Floria Putrajaya). Sepanjang lawatan itu mereka diiringi oleh Cikgu Hasan, Cikgu Norhaizan, Cikgu Syuhada dan Cikgu Maherunnisak.

Di Cameron Highlands mereka menginap selama dua malam. Dapatlah mereka merasai kedinginan dan kesegaran terutama pada waktu malam di kawasan pelancongan dan peranginan tanah tinggi itu. Tumpuan lawatan mereka di Cameron Highlands ialah beberapa buah nurseri tanaman hiasan, ladang teh dan pusat penanaman buah strawberi. Selain itu mereka juga membeli-belah buah-buahan segar terutama buah strawberi, kaktus dan juga barang-barang cenderahati.


Pada hari ketiga seawal jam 8.00 pagi mereka bertolak ke Putrajaya. Keadaan yang biasa apabila beberapa murid yang mabuk disebabkan perjalanan bas yang beroleng melalui jalan berliku menuruni bukit yang curam. 

Di Putrajaya selepas melawat  Seri Perdana dan Masjid Putra, mereka melawat pula Floria Putraja yang berlangsung di Precinct 2. Di sini dipenuhi dengan hamparan bunga berwarna-warni, pembinaan landskap yang menarik, pameran tertutup floral pavillion, jualan produk tanaman hiasan di Garden Bazaar dan lain-lain. Yang menariknya, bunga mawar pelbagai warna menjadi daya penarik di setiap sudut pameran, bertepatan dengan tema pada tahun ini iaitu 'Mawar Untuk Selamanya'.










































No comments:

Post a Comment