Thursday, November 17, 2011

GURU-GURU MPV LANDSKAP & NURSERI BERKURSUS PENANAMAN TANAMAN HIASAN UNTUK LANDSKAP (BPG/KPM) DI PUSAT LATIHAN TEKNIKAL MARDI SERDANG, SELANGOR


Duduk dari kiri:  Norma Sulaiman, Norlida Mohamed Hamim (Penyelaras), Sakinah Idris,
Siti Paridah Jailani (Penyelaras KPM),  Dr. Hanim Ahmad, Zainal Abidin Idris, Mohd Sharif Mohd
Badar. Baris tengah dari kiri:  Rogayah Abdullah, Rasidah Md Zain, Amrina Rasyada Mhd Fadhil,
Loh Yiew Sian, Arzana Kassim, Zurina Fadzil, Noor Hasliza Mahmud, Jusinar Rosli, Noor Haslila
Ibrahim.  Wan Hafizah Wan Ibrahim. Baris belakang dari kiri:  Renellcen Jipson, Silverius JA,
Ariff Bidin, Zakaria Md Saad, Muhammad Zainuddin Abdullah, Mohd Adib Md Darom,
Hasan Kasmuri, Sarip Jayos, Rospa'aizi Rokik.

Guru-guru MPV Landskap dan Nurseri dari seluruh Malaysia telah menghadiri Kursus Pengeluaran Tanaman Hiasan Untuk Landskap (BPG/KPM). Kursus yang bermula dari 13 November hingga 17 November 2011 dijalankan di Pusat latihan Teknikal, MARDI, Serdang, Selangor. Seramai 25 orang guru telah mengikuti kursus ini. Kumpulan ini adalah Kumpulan 6 iaitu kumpulan terakhir dalam siri kursus LDP anjuran BPG/KPM.

Diantara pengisian kursus ialah:
  1. Standard Kualiti Guru Dalam Pendidikan.
  2. Status dan Prospek Industri Tanaman Hiasan
  3. Pengenalan Kepada Tanaman Hiasan
  4. Landskap dan Tanaman Hiasan
  5. Pembiakan dan Penanaman
  6. Pengairan dan Pembajaan Tanaman Hiasan
  7. Pengurusan Penyakit dan Perosak Tanaman Hiasan.
  8. Pengalaman Usahawan Nurseri
  9. Keusahawanan
  10. Penilaian Ekonomi Untuk Nurseri Tanaman
  11. Pembiakan Kaedah Keratan Mikro
  12. Pembiakan Kaedah 'Double Cutting'
  13. Pembiakan Kaedah Cantuman Baji
  14. Pembiakan Kaedah Cantuman Mata Tunas
  15. Close Capillary Propagation System (CCPS)
  16. Lawatak ke Kalis Nursery & Landscapping, Janda Baik, Bentong, Pahang.

Penghargaan dan terima kasih diucapkan kepada BPG/KPM dan MARDI kerana memberi peluang kepada guru-guru MPV Landskap dan Nurseri untuk menambah ilmu pengetahuan.

























No comments:

Post a Comment