Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Mekarharum, Mata Pelajaran Vokasional Landskap dan Nurseri, SMK Telok Kerang, Pontian, Johor..........Indahkan kawasan tempat kediaman kita dengan landskap yang cantik dan menarik

Saturday, January 31, 2015

WARNA-WARNI DI NURSERI MENYAMBUT TAHUN BARU CINA

Tahun Baru Cina datang lagi. Setiap menjelang ketibaan Tahun baru Cina ini, pergi dan lihatlah nurseri-nurseri yang diusahakan oleh bangsa Cina. Di kawasan nurseri tersebut berubah menjadi lebih berwarna-warni bunga-bungaan dan tanaman landskap. Yang paling menonjol dan memukau pemandangan ialah kehadiran beribu pohon limau yang buahnya berwarna oren. Kebanyakan bunga-bungaan yang ada di nurseri adalah yang berwarna terang seperti warna merah, kuning dan oren. Dalam kepercayaan orang Cina, warna-warna tersebut mendatangkan ong...  

Warna merah sendiri sebenarnya mempunyai makna yang tersendiri bagi masyarakat Cina. Tidak hanya warna itu terang dan ceria maka menjadi lambang kegembiraan dan menjanjikan sinar kecerahan dalam hidup. Warna merah itu dipanggil hong dalam bahasa Cina. Bunyinya kedengaran seperti ong atau bertuah. Maka, masyarakat Cina percaya warna ini akan membawa tuah. Jika pakai warna merah pada hari pertama Tahun Baru Cina, dipercayai akan dilimpahi tuah sepanjang tahun.

Seperti mereka percaya warna merah atau limau membawa tuah, orang Cina juga percaya ada perbuatan-perbuatan yang jika dilakukan akan membawa nasib malang seperti memakai pakaian berwarna hitam, menyapu sampah dan bercakap tentang perkara-perkara yang buruk pada Tahun Baru Cina. Bukan persoalan sama ada kepercayaan itu karut atau tidak, tetapi sebenarnya dalam masyarakat Cina terdapat pepatah yang berbunyi bu pa yi wan, zi pa wan yi yang bermakna ‘daripada tidak percaya, baik percaya’.


 














Sunday, January 25, 2015

SEJARAH PELAKSANAAN MPV LANDSKAP DAN NURSERI DI SMK TELOK KERANG

PELAKSANAAN MATA PELJARAN VOKASIONAL (MPV)
LANDSKAP DAN NURSERI
DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TELOK KERANG


1. Mata Pelajaran Vokasional (MPV) Di SMK Telok Kerang 

Pelaksanaan MPV di Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang bermula pada tahun 2002. Seramai 34 orang pelajar perintis mengambil mata pelajaran ini iaitu 20 orang pelajar lelaki dan 14 orang pelajar perempuan. Kesemuanya adalah Melayu. Seramai 15 orang pelajar lelaki mengambil MPV Landskap dan Nurseri manakala bakinya iaitu seramai 5 orang mengambil MPV Katering dan Penyajian. Kesemua 14 pelajar perempuan mengambil MPV Katering dan Penyajian. Pelajar-pelajar ini mengambil mata pelajaran MPV berdasarkan keputusan PMR tahun 2001. 

Pelajar-pelajar MPV ini mengambil lapan mata pelajaran iaitu enam mata pelajaran teras dan dua mata pelajaran pilihan. Mereka belajar Bahasa Melayu, Matematik, Sains, Bahasa Inggeris, Sejarah, Pendidikan Islam, Pendidikan Seni dan MPV sama ada MPV Landskap dan Nurseri atau MPV Katering dan Penyajian.

Sebagai di antara sekolah perintis MPV di Malaysia pada tahun 2002, SMK Telok Kerang menawarkan dua MPV iaitu MPV Landskap dan Nurseri dan MPV Katering dan Penyajian. Pada permulaannya, guru-guru yang mengajar kedua-dua mata pelajaran itu ialah En. Hasan Bin Kasmuri (MPV Landskap dan Nurseri) dan Pn. Tan Yong Hock (MPV Katering dan Penyajian). Kedua-dua orang guru ini telah mengikutu kursus intensif mengenai MPV yang dikendalikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. 

2. Mata Pelajaran Vokasional Yang Ditawarkan 

SMK Telok Kerang telah dipilih sebagai sekolah perintis bagi pelaksanaan mata pelajaran baru iaitu Mata pelajaran Vokasional (dahulu dikenali sebagai Kemahiran Asas Industri). Pada 28 Ogos 2001, Pn. Kong Meow San, seorang pegawai Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia datang ke sekolah ini untuk memantau situasi, kemudahan dan kesedian sekolah ini untuk melaksanakan mata pelajaran ini iaitu Landskap dan Nurseri dan Katering dan Penyajian.

Pada 26 September 2001, mesyuarat penyelarasan program kemahiran asas industri sekolah-sekolah negeri Johor 2001 telah diadakan di SMK Parit Bunga, Muar, Johor. En. Hasan Bin Kasmuri dan Pn. Tan Yong Hock guru yang dipilih untuk mengajar mata pelajaran ini telah menghadiri mesyuarat tersebut. Dalam masyuarat itu, guru-guru telah diminta oleh Jabatan Pelajaran Negeri Johor untuk menyenaraikan peralatan yang diperlukan oleh sekolah bagi melaksanakan MPV berdasarkan senarai harga yang telah diberikan.
 
Pada bulan September 2001 En. Hasan Bin Kasmuri telah menghadiri Kursus Landskap dan Nurseri di Institut Latihan MARDI, Serdang, Selangor selama 3 minggu. Manakala Pn. Tan Yong Hock pula menghadiri Kursus Katering dan Penyajian di Maktab Perguruan Teknik, Kuala Lumpur.

Pada permulaan sesi persekolahan pada tahun 2002, dua mata pelajaran vokasional iaitu Landskap dan Nurseri dan Katering dan Penyajian secara rasminya ditawarkan kepada pelajar-pelajar Tingkatan 4 di SMK Telok Kerang.  

3. Kemudahan Bengkel, Bahan dan Peralatan 

SMK Telok Kerang menyedari bahawa banyak perbelanjaan perlu dikeluarkan untuk membeli peralatan, bahan dan mengubahsuai bangunan serta membina rumah tumbuhan. Pengetua pada masa itu Tn. Hj. Mahiyar Bin Kasmoin menyarankan agar menggunakan wang peruntukan mata pelajaran Sains Pertanian untuk menampung sedikit kos bagi pelaksanaan MPV di sekolah ini di samping mengharapkan peruntukan dari Kementerian Pelajaran Malaysia dan Jabatan Pelajaran Negeri Johor.

Pada bulan November 2001, Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Pejabat Pelajaran Daerah Pontian memberi peruntukan untuk mengubahsuai bengkel Sains Pertanian dan membina rumah tumbuhan yang dijangka siap pada akhir bulan Disember. Pada bulan itu juga, kerja-kerja mengubahsuai dan membina rumah tumbuhan telah dimulakan. Kerja-kerja tersebut dapat disiapkan pada bulan Februari 2002.

Segala peralatan dan bahan mata pelajaran Landskap dan Nurseri dibeli dengan menggunakan peruntukan mata pelajaran Sains Pertanian. Pembelian ini merupakan penambahan kepada bahan dan peralatan sedia ada bagi mata pelajaran Sains Pertanian. Satu peruntukan daripada Jabatan Pelajaran Negeri Johor telah diterima pada bulan Disember 2001 yang terdiri daripada jentera dan peralatan melukis yang nilainya sebanyak RM5,000.00.
Pada akhir bulan September 2002 MPV Landskap dan Nurseri dapat peruntukkan untuk membina dan menambahbaikan kemudahan yang telah sedia ada. Pembinaan yang dijalankan ialah sebuah setor, ruang penyediaan medium, sebuah pondok jualan, sebuah tapak penyemaian berukuran 10 kaki X 90 kaki.

Pada bulan Disember 2002 MPV landskap dan Nurseri telah mendapat bekalan peralatan dari Kementerian Pelajaran Malaysia. Pada ketika ini semua perbelanjaan yang berjumlah RM3,500.00 untuk penubuhan MPV Landskap dan Nurseri dikeluarkan daripada peruntukkan mata pelajaran Sains Pertanian. Perbelanjaan itu merangkumi pembelian peralatan, pasu bunga, bahan-bahan medium, baja, racun kimia, dan lain-lain keperluan. Sokongan daripada Tuan Pengetua dan pentadbir SMK Telok Kerang amat memuaskan.

Walaupun dengan peruntukkan mata pelajaran MPV Landskap dan Nurseri yang terhad, saya rasa mata pelajaran ini masih boleh berjalan dengan baik. Kami menggunakan kemudahan yang minima. Kemudahan-kemudahan pembelajaran akan ditambah dan ditingkatkan dari masa ke semasa. Masalah yang timbul boleh diatasi kerana kemudahan bengkel Landskap dan Nurseri sama dengan kemudahan bengkel Sains Pertanian dan Kemahiran Hidup Pertanian. Semua kemudahan ini boleh digunakan oleh ketiga-tiga mata pelajaran ini. Semoga dengan siapnya pembinaan penambahbaikan yang sedang dijalankan sekarang, ianya akan dapat meningkatkan prestasi pelajar Landskap dan Nurseri. 

4. Prestasi Peperiksaan Pelajar MPV Landskap dan Nurseri 

Pencapaian dan prestasi pelajar MPV Landskap dan Nurseri dalam peperiksaan dan kerja kursus adalah berbeza. Semua pelajar kompeten dalam latihan amali kerja kursus dan mutu kerjanya adalah sangat baik. Dalam peperiksaan bertulis, mereka masih pada tahap sederhana. Kami faham dan sedar bahawa mereka adalah pelajar terpilih yang datang bersama beberapa masalah pembelajaran. Kesemua pelajar ini boleh membaca tetapi tidak gemar membaca buku. Namun demikian mereka amat menyukai, positif dan bersedia khususnya dalam kerja amali mata pelajaran Landskap dan Nurseri. Kami harap dengan adanya MPV ini dan dengan disokong oleh mata pelajaran lain, pelajar-pelajar ini akan bersedia melangkah ke alam kerjaya dengan yakin berbekalkan kemahiran yang diperolehi oleh mereka. 

5. Pengajaran dan Pembelajaran 

Selepas diumumkan keputusan PMR tahun 2001, pihak sekolah telah mengenal pasti pelajar-pelajar yang dipilih dan layak untuk mengambil MPV Landskap dan Nurseri dan MPV Katering dan Penyajian.

Mulai sesi persekolahan tahun 2002, dalam program suai kenal untuk pelajar-pelajar Tingkatan 4, telah diadakan satu taklimat mengenai Mata Pelajaran Vokasional. Tugas memberi taklimat ini diberi kepada En. Hasan Bin Kasmuri dan Pn. Tan Yong Hock. Satu taklimat kepada ibu dan bapa yang anaknya dipilih telah diadakan. Ibu bapa bersetuju dengan langkah sekolah ini menawarkan MPV kepada anak-anak mereka. Ibu bapa berharap anak-anak mereka boleh mengikuti mata pelajaran ini kerana mereka tidak perlu menghantar jauh anak-anak mereka ke SMT/V.

Pada awalnya, proses pengajaran dan pembelajaran MPV yang diperuntukkan 12 waktu seminggu dengan pelaksanaannya 4 waktu sehari selama 3 hari. Pada ketika itu pelajar-pelajar mengambil 7 mata pelajaran sahaja. Guru mengajar dengan menggunakan Modul Pembelajaran yang dibekalkan semasa berkursus. Proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan menumpang di Makmal Elektrik Kemahiran Hidup.

Pada pertengahan bulan Mac 2002 apabila pengubahsuaian bengkel Sains Pertanian yang dijadikan bengkel Landskap dan Nurseri siap sepenuhnya, guru-guru dan pelajar-pelajar berpindah ke bengkel baru. Kerja-kerja mengemas, membersih dan menyusun atur dijalankan sewaktu pembelajaran.

Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan mengikut modul percubaan yang diterima daripada Kementerian Pelajaran Malaysia melalui pos. Malangnya hanya satu modul yang diterima. Guru terpaksa membuat beberapa salinan untuk diberi kepada pelajar secara berkongsi. Satu set Sukatan Pelajar dan Huraian Sukatan Pelajaran telah diterima daripada Pusat perkembangan Kurikulum.

Atas persetujuan Tuan Pengetua, kawasan rumah tumbuhan asal telah disimenkan. Kemudian dibuat pula teres-teres konkrit untuk tujuan mempamerkan produk tanaman yang telah sedia untuk pameran dan jualan.

Pada 8 Februari 2002, Jabatan Pelajaran negeri Johor memanggil guru-guru MPV bermesyuarat di SMK Parit Bunga, Muar, Johor. Dalam taklimatnya, semua pelajar MPV mesti mengambil minima 8 mata pelajaran untuk layak masuk ke universiti, tidak 7 mata pelajaran.

Dengan jadual waktu baru yang siap pada 23 April 2002, pelajar-pelajar MPV sekolah ini mengambil 8 mata pelajaran iaitu enam mata pelajaran teras, satu mata pelajaran MPV dan satu mata pelajaran lagi ialah Pendidikan Seni. Jadual waktu baru juga memperuntukan 6 waktu sehari kepada MPV atas pertimbangan MPV Katering dan Penyajian tidak dapat menyiapkan amali dalam 4 waktu sehari. Pelajar-pelajar MPV juga dibenarkan oleh Tuan Pengetua memakai kemeja-t semasa belajar mata pelajaran ini supaya mereka selesa semasa melakukan kerja amali.

Pada bulan Julai 2002, guru-guru MPV telah menghadiri kursus kaedah mentaksir kerja-kerja pelajar. Kursus ini sememangnya amat diperlukan kerana guru-guru MPV masih dalam kekaburan untuk menilai dan mentaksir kompetensi pelajar-pelajar. Daripada kursus tersebut, penskoran pelajar dapat dibuat dengan lebih adil berdasarkan standard yang telah ditetapkan. Ianya bersifat terbuka. Pengajaran dan pembelajaran, teguran, perbincangan dan saranan dijalankan secara dua hala. Dengan itu pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lebih baik. 

6. Harapan dan Perkara-perkara Lain Yang Berkaitan
  1. Sebenarnya mata pelajaran ini bagus untuk pelajar-pelajar yang lemah dalam akademik. Pada pandangan saya, walaupun pelajar-pelajar ini lemah dalam akademik tetapi mereka amat baik dalam 'hands on'. Mereka boleh menyiapkan kerja amali dalam waktu yang ditetapkan dan hasil kerja mereka memuaskan.
  2. Mata pelajaran ini berupaya dan mampu memberi keseronokan dalam pendidikan sekolah khususnya bagi pelajar-pelajar yang lemah dalam akademik. Mereka juga suka datang ke sekolah terutamanya semasa ada MPV.
  3. Walaupun mata pelajaran ini berbentuk modular, adalah lebih baik jika Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan buku teks atau buku rujukan. Kebanyakan buku-buku rujukan yang berkaitan landskap dan nurseri sama ada tempatan atau yang diimport adalah mahal harganya.
  4. Penambahan peruntukan kewangan bagi mata pelajaran ini bagi membeli bahan dan peralatan dan juga bagi membawa pelajar-pelajar melawat ke tapak-tapak nurseri dan kawasan-kawasan taman dan landskap bagi meningkatkan ilmu pengetahuan mereka.
  5. Kementerian Pelajaran Malaysia perlu meningkatkan prasarana bengkel Landskap dan Nurseri kerana ia boleh memberi persepsi baik masayarakat dan pasaran kerja terhadap MPV Landskap dan Nurseri. Alat-alat seperti komputer, pengimbas, kamera, pencetak dan LCD projector sememangnya diperlukan dan boleh diguna pakai untuk menyimpan dan memaparkan bahan bukti (eviden).
  6. Kami memohon agar Kementerian Pelajaran Malaysia dapat menyediakan seorang pembantu guru untuk menyediakan peralatan dan bahan semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
  7. Diharap dan diminta agar Kementerian Pelajaran Malaysia dapat mengadakan siri kursus kepada guru-guru untuk meningkatkan kemahiran guru-guru yang mengajar mata pelajaran ini.

7. Penutup
 
Semoga MPV Landskap dan Nurseri ini mampu memberi satu kelainan pembelajaran kepada pelajar-pelajar yang datang ke sekolah dan kepada pelajar-pelajar yang mengambil mata pelajaran ini. Kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berlainan dan kaedah pentaksiran kompetensi berdasarkan sesuatu standard mampu menarik minat pelajar. Harapan saya, setelah menamatkan pembelajaran MPV Landskap dan Nurseri selama dua tahun, pelajar-pelajar ini boleh menggunakan kemahiran, pengetahuan dan pengalaman yang dimiliki untuk membina masa hadapan dan kerjaya mereka dengan lebih yakin.

Disediakan oleh,
Hasan bin Kasmuri
Guru MPV Landskap dan Nurseri
SMK Telok Kerang, Pontian, Johor
April 2003

Saturday, January 24, 2015

SEJARAH SEKOLAH KAMI SMK TELOK KERANG

Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang terletak di Jalan Peradin, Kampung Telok Kerang, Mukim Rimba Terjun, Pontian, Johor. Alamatnya yang lengkap ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang, Jalan Peradin, Telok Kerang, 82020 Pontian, Johor. Sekolah ini yang dikategorikan sekolah menengah luar bandar, berjarak 10 kilometer dari bandar Pontian menghala ke Kukup.





Sejarah Kampung Telok Kerang bermula sejak tahun 1864 dengan penghijrahan sekumpulan tujuh orang penduduk dari Sumatera, Indonesia. Kumpulan ini diketuai oleh Haji Ibrahim. Haji Ibrahim telah memilih kawasan satu kilometer dari telok untuk dijadikan kawasan penempatan yang baru. Beliau menamakan kawasan itu dengan nama 'Kampung Lama'. Di kampung itulah beliau menjadi ketua. Setelah 'Kampung Lama' dibuka, lebih ramai penduduk tempatan mula berhijrah ke kawasan ini.
 



Kawasan ini mempunyai pantai bertelok yang menghadap ke Selat Melaka. Di kawasan bertelok ini terdapat banyak kerang membiak. Ini menyebabkan kawasan ini terkenal dengan kerangnya. Lantaran itu lama kelamaan kampung ini dinamakan Kampung Telok Kerang. Seterusnya beberapa kampung telah dibuka berhampiran Kampung Telok kerang sebagai kawasan penempatan baru seperti Kampung Parit Wer dan Kampung Parit Sulaiman.





Penubuhan Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang bermula apabila terdapat pertambahan penduduk yang pesat di sekitar Kampung Telok Kerang terutamanya pada kala zaman kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu. Apabila penduduk bertambah, pendidikan menjadi salah satu yang amat dikehendaki oleh penduduk. Kebanyakan sekolah menengah pada masa itu terletak di kawasan bandar Pontian. Keadaan ini menyulitkan penduduk di sekitar kampung ini menghantar anak-anak mereka ke sekolah menengah. Salah satu daripada langkah kerajaan ialah menubuhkan sekolah-sekolah menengah di kawasan luar bandar.





Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang diasaskan oleh penghulu Mukim Rimba Terjun pada masa itu iaitu Encik Ahmad Bin Abdul Samad. Tok Penghulu Ahmad adalah anak jati Kampung Telok Kerang. Pada mulanya dicadangkan supaya sekolah ini dibina di Kampung Rambah iaitu sebuah kampung yang terletak kira-kira 5 kilometer dari bandar Pontian dan 4 kilometer dari Kampung Telok Kerang. Namun atas daya usaha Tok Penghulu Ahmad dan beberapa penduduk Kampung Telok Kerang yang sanggup mengembalikan tanah mereka kepada kerajaan untuk tujuan membina sekolah, maka sekolah tersebut telah berjaya dibina di tapaknya pada hari ini. Tapak asal sekolah ini berkeluasan 3.6 hektar.




Pada 10 Januari 1965, Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang secara rasminya telah ditubuhkan. Jumlah murid yang mendaftar pada masa itu seramai 126 orang iaitu 62 orang murid laki-laki dan 64 orang murid perempuan. Bilangan guru hanya 5 orang sahaja. Pelajaran sekolah menengah ditawarkan dalam dua aliran iaitu aliran Inggeris dan aliran Melayu. Bangunan sekolah masih belum ada. Murid-murid ini terpaksa menumpang di sekolah Kebangsaan Telok Kerang yang terletak kira-kira satu kilometer dari sekolah ini.





Pada 25 April 1965, satu Lembaga Pengelola Sekolah telah ditubuhkan. Lembaga Pengelola Sekolah ini dipengerusikan oleh Tuan Haji Yusof bin Haji Dahlan. Encik Ahmad Bin Mohd Salleh, Encik Loh Hua san (JP), dan En. Karsan bin Haji Rafie mewakili Menteri Besar. YB Encik Abdullah Bin Sudin, Encik Omar bin Buntal, dan Tuan Haji Yusof bin haji Dahlan mewakili kerajaan negeri. Manakala ibu bapa pula diwakili oleh Encik Hamdan bin Rahmat, Encik Ahmad bin Abdul Samad dan Encik Si'in bin Haji Ismail.






Nama sekolah yang digunakan pada masa itu ialah Sekolah Menengah Kebangsaan/Jenis Kebangsaan Telok Kerang. Pada mulanya nama sekolah yang dicadangkan ialah Sekolah Menengah Dato' Ahmad Abdul Samad sempena nama pengasasnya iaitu Penghulu Mukim Rimba Terjun. Akan tetapi nama tersebut tidak mendapat sambutan daripada penduduk-penduduk di sekitarnya. Akhirnya pada taun 1965, Guru Besar dan Lembaga Pengurus Sekolah telah bersetuju untuk menamakan sekolah tersebut sebagai Sekolah Menengah Telok Kerang. 






Dalam penggal persekolahan 1966, jumlah pelajar yang mendaftar telah meningkat. Pada tahun tersebut sekolah telah menerima seramai 111 orang murid Melayu dan 78 orang murid Cina. Murid-murid ini terpaksa menumpang di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Pei Hua yang terletak kira-kira 2 kilometer dari tapak sekolah hari ini.





Pada tahun 1967, bilangan murid terus bertambah. Seramai 70 orang murid Melayu telah memasuki kelas Tingkatan 1. Sementera itu seramai 124 murid daripada pelbagai keturunan telah memasuki Kelas Peralihan. Oleh kerana bilangan murid terlalu banyak, mereka terpaksa menumpang di Sekolah Kebangsaan Penerok yang terletak kira-kira 5 kilometer dari tapak sekolah hari ini. Pada tahun ini juga keputusan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) kali pertama mencatatkan hanya 37 calon sahaja yang lulus daripada sejumlah 111 calon yang mengambil peperiksaan tersebut.





Bangunan sekolah yang pertama siap dibina pada 1 Oktober 1968. Kemudahan seperti air dan elektrik masih belum ada. Aktiviti waktu malam disinari oleh 'lampu pam'. Tahun itu juga memperlihatkan peningkatan pendaftaran murid secara mendadak. Pada tahun tersebut sekolah ini mempunyai seramai 410 orang murid dan 24 orang guru. Murid-murid ini telah dapat menduduki bangunan sekolah sendiri yang baru. Mereka tidak perlu lagi menumpang di sekolah lain sejak tahun tersebut. Pada tahun ini keputusan peperiksaan Lower Certificate of Education (LCE) yang pertama bagi sekolah ini telah diumumkan. Seramai 29 orang murid daripada 68 orang murid yang mengambil peperiksaan telah lulus dan dapat menyambung pelajaran mereka di Sekolah Menengah Sri Perhentian, Pontian. Pada tahun ini juga keputusan peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) yang pertama bagi sekolah ini telah diumumkan. Seramai 12 daripada 29 murid telah lulus dengan pangkat tiga.






Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kkerang memainkan peranan untuk memberi peluang pendidikan menengah kepada anak-anak di beberapa kampung yang berhampiran. Antara kampung-kampung tersebut ialah kampung Parit Rambai, Kampung Rambah, Kampung Rimba Terjun, Kampung Belokok, Kampung Parit Sulaiman, Kampung Peradin, Kampung Penerok, Kampung Parit Wer, Kampung Parit Jerman, Kampung Parit Tasrip, dan Kampung Sungai Punai. Sekolah-sekolah yang menjadi sekolah sumber ialah Sekolah Kebangsaan Telok Kerang, Sekolah Kebangsaan Rambah, Sekolah Kebangsaan Rimba Terjun, Sekolah Kebangsaan Parit Rambai, Sekolah Kebangsaan Parit Sulaiman, Sekolah Kebangsaan Belokok, Sekolah Kebangsaan Penerok, Sekolah Jenis Kebangsaan Pei Hua dan Sekolah Jenis Kebangsaan Siew Woon.






Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang mula mendapat kemudahan asas pada tahun 1978. Pada tahun tersebut, kemudahan bekalan elektrik dan air paip mula dinikmati oleh murid-murid dan guru-guru. Selain itu, sekolah ini juga melancarkan program perkembangan struktur seperti membina pondok bacaan dan bangunan baru seperti bengkel.






Pada tahun 1999, jumlah murid adalah seramai 670 orang manakala gurunya pula seramai 37 orang. Daripada 670 murid itu, 85 % adalah murid Melayu. Pada tahun ini (1999) sekolah ini menerima penambahan pembinaan bangunan baru. Bangunan-bangunan baru itu ialah dua blok bangunan tiga tingkat untuk bilik guru, bilik darjah dan makmal, satu bangunan setingkat Bengkel Kemahiran Hidup, satu bangunan setingkat Bengkel Sains Pertanian, tempat letak kereta dan basikal, dan tangki air gergasi. Selain itu di beberapa kawasan (dataran) telah di turap dengan aspal. Bangunan-bangunan ini siap pada tahun 2000 dan mula digunakan pada tahun itu juga. 






Pada masa ini beberapa kemudahan untuk memajukan proses pembelajaran dan pengajaran telah disediakan di sekolah ini selain daripada bilik-bilik darjah dan makmal. Diantaranya ialah makmal komputer, bilik muzik, bilik pendidikan khas, perpustakaan, makmal bahasa, bengkel MPV Landskap dan Nurseri, dan bilik MPV Katering dan Penyajian. Kemudahan-kemudahan lain juga disediakan seperti bilik guru, bilik mesyuarat dan astaka di Dataran Nilam.





Pada tahun 2003 Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang telah menawarkan satu mata pelajaran baru iaitu Mata Pelajaran Vokasional (MPV). MPV di SMK Telok Kerang terdiri dari dua mata pelajaran iaitu MPV Katering dan Penyajian dan MPV Landskap dan Nurseri. Kedua-dua MPV ini adalah untuk memberi peluang kepada murid-murid Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 mengambil mata pelajaran alternatif selain mata pelajaran teras. Pada tahun 2009 sekolah ini menawarkan kemasukan murid-murid istimewa pendidikan khas di bawah bimbingan dua orang guru dan seorang pembantu. Pada tahun 2009 juga pihak sekolah menawarkan pendidikan muzik kepada murid-murid selepas sekolah ini dibekalkan dengan banyak peralatan muzik.







Sejak ditubuhkan pada tahun 1965, Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang telah diterajui oleh sepuluh orang Guru Besar/Pengetua. Mereka ialah:
  1. Allahyarham Encik Hood bin Fadzil (1965 - 1974), 
  2. Tuan Haji Hashim Bin Kahat (1975 - 1979), 
  3. Tuan Haji Baharaldin bin Samian (1980 - 1988), 
  4. Tuan Haji Embok Ceni bin Haji Turu (1988 - 1995), 
  5. Puan Hajjah Halida Binti Baba (1995 -1996), 
  6. Tuan Haji Mohd Zini bin Abd. Fatah (1996 - 1999), 
  7. Encik Hasnan Bin Jaafar (1999 - 2001), 
  8. Allahyarham Tuan Haji Mahiyar bin Kasmoin (2001 - 2004), 
  9. Encik Hasnan Bin Jaafar (2004 - 2008,
  10. Encik Ahmad Khairi Bin Paimin (2008 - 2010),
  11. Kini SMK Telok Kerang di terajui leh En. Abdul Hamid b Abu Bakar yang memulakan tugasnya bermula pada bulan September 2010.